След обилна реколта, но затруднен пазар за картофите от реколта 2020, кампанията по засаждането за 2021 г. изостава. Като изключим една малка част от площите, които са предвидени за засаждане на ранни картофи, за останалите все още няма възможност да стартира кампанията, съобщи пред Агри.БГ Тодор Джиков, председател на Националната асоциация на картофопроизводителите (НАК) у нас.

2020 г. в селското стопанство: Картофопроизводство

По думите му основна причина за това са метеорологичните условия, най-вече дъждовете. Към този момент информацията на асоциацията е, че между 5 и 8% от картофените площи са засадени. Справка в последния оперативен анализ на Министерството на земеделието показва, че към 15 април засадените картофени площи са 978 ха.

Изключително много напредна времето и става много късно за картофите, което ще се отрази, естествено, и на добивите, прогнозира Джиков.

Според него пазарната година за картофите ще бъде копи-пейст на миналата година. Заради пандемичните ограничения в световен мащаб на заведенията за хранене и хотелите картофопроизводителите срещаха затруднения да пласират стоката си. От НАК неколкократно сигнализираха и за завишен внос и подбити изкупни цени за българските картофи. Обобщените данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата доказаха, че през 2020 г.  вносните картофи са взели превес на пазара над родните – 55% срещу 45%. След като на годишна база се отчита спад в цените на картофа от над 40%, в седмичните данни от аграрното ведомство отбелязват ръст от 1,6%

„Няма логика тази година да е по-различна, тъй като виждаме, че туристическия сезон продължава да е изключително слаб. Имайте предвид, че изключително голяма част от картофи и картофени продукти от реколта 2020, които са в склад, дълбоко замразени, не са изконсумирани. Първо те ще се изразходват, за да може всичките предприятия да си освободят складовете за новата реколта", коментира председателят на НАК.

Все пак от бранша се надяват със затоплянето на времето и напредването на ваксинацията бизнесът да се раздвижи. "Но даже и да се възстанови до някаква степен туристическия сезон и работата на ресторантите, първо ще се пласира продукцията, която лежи в складовете от 2020 г.", обобщи за финал Тодор Джиков и прогнозира, че, за съжаление, тази година също ще има жестоки сътресения.