Въпреки, че България е от основните производители на лавандула в света, а отскоро и на био-лавандула, се наблюдава спад в производството. Много от стопаните преживяват невиждана досега криза, която е засегнала почти целия земеделски сектор, освен производството на основни храни.

Българската лавандула винаги е получавала добра цена, в някои години дори е била по-добра и от тази на розите за розово масло. Изкупните цени, предлагани от чуждестранни фирми и тази година са сравнително добри, коментират производители.


Спадът обаче е налице. Комплекс от фактори са причината - криза, намалени приходи, променящ се климат и др. Темата е водеща днес и за някои европейски медии, които коментират, че заради затрудненията си, основният производител може да нанесе поражения и върху козметичната индустрия. В крайна сметка най-лошият сценарии е да се намали драстично производството на парфюми, кремове и други козметични продукти от лавандула в световен мащаб.

В България например има две-три козметични компании, които също срещат трудност с набавянето на лилавия цвят. За българския пазар почти не се произвежда парфюм, тъй като търсенето навън е твърде голямо и незадоволено.

„Има продължаваща тенденция за покачване на цените на маслото от лавандула. През последните три-четири години цената скочи три пъти”, коментира Филип Лисичаров, собственик на фабрика за дестилиране на маслото.

Спадът на производството в традиционния лидер Франция е изстрелял производството в България нагоре, като според Лисичаров в момента страната е водещият производител.

Скокът на цените и намаляващото производство в световен мащаб заради неподходящи климатични условия и болести по растенията вече принуждават производителите на козметика да търсят заместители и може накрая да изхвърлят маслото от лавандула от рецептите си, опасяват се още от бранша.Български лавандулови продукти се продават и в специален магазин в центъра на Прага и се славят с много добро качество.