Решението за удължаване на забраната за внос на зърно от Украйна ще бъде издадено въз основа на информация за реколтата и състоянието на зърнените запаси в държавите членки преди 15 септември тази година. Това стана ясно от думите на еврокомисар Януш Войчеховски и Луис Планас Пухадес, министър на земеделието, рибарството и храните на Испания по време на пресконференцията след срещата земеделските министри от Общността след срещата им в Брюксел във вторник. 

Гласувайте: Трябва ли ЕК да удължи забраната за внос на зърно след 15 септември?

Но това не е единственият показател, който ще определи съдбата на трудно постигната забрана от петте страни, засегнати от дъмпинговия украински внос. Ще бъде отчетена и актуалната ситуация в Черно море, по-конкретно руската блокада на украински кораби със селскостопански стоки в този район, съобщава полската земеделска преса. 

„Ако не беше нарушеното споразумение за транспорт на зърно в Черно море, вероятно изобщо нямаше да се наложи разширяване на забраната за внос от Украйна“, казва Войчеховски.

Според него, ако Черноморският зърнен коридор функционираше, проблемът с вноса за засегнатите страни вероятно щеше да приключи в близките месеци, защото нямаше да е рентабилен, както не беше изгоден преди началото на войната. Блокадата на Черно море може отново да увеличи експортния натиск върху граничните страни.

Реколтата в ЕС ще бъде по-висока

Очаква се през 2023 г. реколтата от зърно в ЕС да бъде по-висока от предходната година. Войчеховски обяви, че през август трябва да станат ясни резултатите от анализа как напредва изпълнението на споразумението за свободна търговия с Украйна. Тези данни също ще бъдат взети предвид преди 15 септември тази година.

Освен това, всички страни членки трябва да представят състоянието на своите зърнени запаси, обяви Луис Планас Пучадес.

Пари за подпомагане на транзитния транспорт от Украйна

По време на AGRIFISH във вторник беше повдигната темата за спешното укрепване на транспортните коридори за стоки от Украйна.
Както призна комисар Войчеховски, самите коридори работят много добре. Транзитният обем се е удвоил от юни до март тази година, но проблемът е неговата „привлекателност“. Просто е по-скъпо от традиционното транспортиране през Черно море.

Затова в близко бъдеще тази тема ще бъде повдигната в Европейската комисия. Става въпрос за спешно отпускане на средства за подпомагане на разходите за функциониране на коридорите за солидарност, тоест покриване на транзитните разходи на Украйна. 

Ако не направим това, твърди Януш Войчеховски, Русия отново ще спечели от тази ситуация, защото ще бъде по-евтино да се купува от Русия с транспорт през Черно море, отколкото от Украйна със сухопътен транспорт до балтийските пристанища.

Междувременно стана ясно, че след срещата в Брюксел, полският министър на земеделието Робърт Телус е заявил:

„Ако се наложи, зърно от Украйна няма да потече към Полша след 15 септември“.  Той обаче се надява да не се налага страната му да използва едностранни решения. 

Франция и Германия обаче са против разширяването на забраната за износ на украинска пшеница, царевица, рапица и слънчоглед за 5 страни след 15 септември.

„Неприемливо е някои държави членки да отменят съществуващите договори“, казва германският министър на земеделието Джем Йоздемир във вторник.