България се нареди на второ място по регистрирани храни с традиционно специфичен характер в Европейския съюз, след като бе официално вписан и „Суджук Търновски“/„Търновски суджук“. Този суджук е седмата храна с традиционно специфичен характер, регистрирана от България и така страната ни се нарежда на второ място в ЕС след Полша, заедно със Словакия.
Гласувайте: Очаквате ли трудности при кандидатстването по Кампания 2023 за директни плащания?
Регистрацията по схемите за качество дава право да се обозначи със специален европейски знак опаковката на продукта. Това е седмата храна, регистрирана от България. По този начин продуктът се защитава от фалшифициране и злоупотреба, съобщават от Министерство на земеделието.
„Суджук Търновски”/„Търновски суджук” е традиционен български траен сурово-сушен месен продукт. Приготвен от раздробено прясно месо, натурални спомагателни материали и напълнен в естествени обвивки. Произвежда се повече от 50 години, чрез прилагане на оригинална технология, която се състои в подходящо сортиране на месо, подбиране и дозиране на подправките, както и оформяне на отделните парчета под формата на подкова. По време на зреенето и сушенето се прилага характерното за националните традиционни сурово-сушени продукти пресоване, което спомага за постигане на специфичен външен вид.
Инициативата за регистрация на наименованието е на Сдружение „Традиционни сурово-сушени месни продукти“, което подаде заявление в Министерство на земеделието през 2020 г.
Заедно с „Суджук Търновски“/„Търновски суджук“ в Европейския регистър на храните с традиционно специфичен характер и в Европейския регистър на Защитените наименования за произход (ЗНП) и Защитените географски указания (ЗГУ), общо вписаните национални продукти вече са 10.
Това са: ЗГУ „Горнооряховски суджук“, ЗГУ „Българско розово масло“, ХТСХ „Филе Елена”, ХТСХ „Луканка Панагюрска”, ХТСХ „Роле Трапезица”, ХТСХ „Кайсерован врат Тракия”, ХТСХ „Пастърма говежда”, ЗНП „Странджански манов мед“/„Манов мед от Странджа“, както и ХТСХ „Луканка Троянска“/„Троянска луканка“.
В помощ на тази политика е и приетата през декември 2022 г. Рамкова програма за местни традиционни и регионални традиционни продукти. С нейна помощ ще идентифицираме още такива продукти, които могат да дават видимост на българското богатство на уникални продукти.
5 КОМЕНТАРА
19.03.2023
17.03.2023
17.03.2023
16.03.2023
16.03.2023