България се нареди на второ място по регистрирани храни с традиционно специфичен характер в Европейския съюз, след като бе официално вписан и „Суджук Търновски“/„Търновски суджук“. Този суджук е седмата храна  с традиционно специфичен характер, регистрирана от България и така страната ни се нарежда на второ място в ЕС след Полша, заедно със Словакия.

ГласувайтеОчаквате ли трудности при кандидатстването по Кампания 2023 за директни плащания?

Регистрацията по схемите за качество дава право да се обозначи със специален европейски знак опаковката на продукта. Това е седмата храна, регистрирана от България. По този начин продуктът се защитава от фалшифициране и злоупотреба, съобщават от Министерство на земеделието.

„Суджук Търновски”/„Търновски суджук” е традиционен български траен сурово-сушен месен продукт. Приготвен от раздробено прясно месо, натурални спомагателни материали и напълнен в естествени обвивки. Произвежда се повече от 50 години, чрез прилагане на оригинална технология, която се състои в подходящо сортиране на месо, подбиране и дозиране на подправките, както и оформяне на отделните парчета под формата на подкова. По време на зреенето и сушенето се прилага характерното за националните традиционни сурово-сушени продукти пресоване, което спомага за постигане на специфичен външен вид.

Инициативата за регистрация на наименованието е на Сдружение „Традиционни сурово-сушени месни продукти“, което подаде заявление в Министерство на земеделието през 2020 г.

Заедно с „Суджук Търновски“/„Търновски суджук“ в Европейския регистър на храните с традиционно специфичен характер и в Европейския регистър на Защитените наименования за произход (ЗНП) и Защитените географски указания (ЗГУ), общо вписаните национални продукти вече са 10.

Това са: ЗГУ „Горнооряховски суджук“, ЗГУ „Българско розово масло“, ХТСХ „Филе Елена”, ХТСХ „Луканка Панагюрска”, ХТСХ „Роле Трапезица”, ХТСХ „Кайсерован врат Тракия”, ХТСХ „Пастърма говежда”, ЗНП „Странджански манов мед“/„Манов мед от Странджа“, както и ХТСХ „Луканка Троянска“/„Троянска луканка“.

В помощ на тази политика е и приетата през декември 2022 г. Рамкова програма за местни традиционни и регионални традиционни продукти. С нейна помощ ще идентифицираме още такива продукти, които могат да дават видимост на българското богатство на уникални продукти.