България изрази контра позиция в това 2011-а  година да бъде референтна за директните плащания след 2014-а година.  Това стана на извънредно заседание по доклада за преките плащания, разглеждан в Европейския парламент, който е един от основните законодателни доклади в реформата на Общата селскостопанска политика за програмния период 2014-2020 г.

 

Българския евродепутат Мария Неделчева изрази притеснения от предложения от Комисията подход при въвеждане на 2011 г. като референтна година за кандидатстване през 2014 г.

 

"България, за разлика от старите страни членки на ЕС, има потенциално допустима за подпомагане площ, значително по-голяма от текущо заявяваната. Наблюдава се ежегодно увеличение на заявителите и тенденция за нарастване на обработваемата земя", аргументира се Неделчева.


На следващ ред тя наблегна на проблема с българските животновъди. "Както вече неведнъж подчертах 90% от българските животновъди не притежават земята, която използват и досега нямаха право да бъдат субсидирани. Новата схема на комбинирани плащания с европейски средства трябва да е опростена и да остане в първи стълб", заяви българският европарламентарист.
Неделчева обърна внимание също така и на идеята за гъвкавост между двата стълба. Тя поиска повече разяснения относно това по какъв начин е изчислено колко точно процента е най-удачно да се прехвърлят от първи във втори стълб и обратно и дали има гаранции за равномерното разпределение на тези средства.


Следващият въпрос, който българският представител засегна, е свързан с 30% обвързване на директните плащания с мерки за опазване на околната среда. Неделчева подчерта, че за България, както и за много други страни, въвеждането на такъв задължителен елемент за "зелени дейности" е твърде висок. Тя постави въпрос за това какви трябва да бъдат санкциите за неизпълнение на тези мерки и предупреди, че не трябва да се стига до ситуация, в която санкциите да са по-големи от отделените за плащания средства.


Във връзка със зелените мерки Неделчева обърна внимание и на допълнителните административни процедури. Според данни на Комисията по земеделие за прилагането на новата схема за директните плащания са изчислени 15% допълнително. Допълнителната административна тежест трябва да бъде избегната е категоричното мнение на българският депутат.


Друг проблем, който тя засегна е свързан с дефиницията "активен фермер". Според нея ЕНП трябва да има ясна позиция по определението на активен фермер, което да бъде направено или на общоевропейско равнище или на ниво държава-членка. Ако се направи на национално равнище обаче, смята Неделчева, ЕК трябва да гарантира, че няма да се стигне до ситуация, в която се фаворизират определени сектори или определени държави производителки.


В края на изложението си българският представител постави въпроса, свързан с районите в неблагоприятно положение. От голямо значение е как ще бъдат дефинирани тези области, в какъв срок страните трябва да определят регионите си и въз основа на какви критерии", поясни Неделчева. Тя подчерта, че това не трябва да води до допълнителни административни пречки и изразходване на допълнителни средства и време, както от страна на стопаните, така и от страна на националните администрации.