В изпратена до Фермер.БГ декларация, Асоциация на земеделските производители в България ( АЗПБ ) декларира категоричното си несъгласие по отношение на предвидени съществени промени в данъчното и осигурително законодателство за 2010г., засягащи земеделските производители.

 

След приемането на първо четене на Закона за държавния бюджет 2010, в който средствата за сектор „Земеделие” бяха значително редуцирани, а възможността за изплащане на национални доплащания, адекватни на помощите в останалите страни от ЕС е по-скоро хипотетична отколкото реална, земеделските производители са крайно изненадани, разочаровани и демотивирани от предложенията за промени в новите данъчни закони,с които отпадат всички основни облекчения, които те ползват през последните години, посочват от АЗПБ.

 

На практика, заявеното преди изборите намерение на управляващите за чувствителна подкрепа и приоритетност на българското земеделие не само че няма да се реализира, но напротив, с отежняване на данъчната и осигурителна тежест за фермерите, кризата в българското земеделие ще се задълбочи още повече.

 

Най-съществено влияние върху финансовото положение на земеделските производители ще окаже отпадането на освобождаването им от данък по Закона за облагане на доходите на физически лица ( чл. 13, ал. (3) и чл. и чл.26, ал. (2), т. 3 от действащия закон). Досега регистрираните земеделски производители, включително и тези от тях, които са еднолични търговци не дължаха данък за доходите си от земеделие, а тези, които упражняват земеделска дейност чрез търговски дружества – юридически лица се облагат по Закона за корпоративното подоходно облагане и дължат в общия случай 10% данък. По тази причина и заради факта, че доскоро регистрацията на едноличен търговец изискваше по-малко средства, земеделските производители основно работят чрез фирми, с правно-организационна форма – едноличен търговец. С отпадането на освобождаването им от данък по ЗОДФЛ, те ще дължат 15% данък, когато са еднолични търговци и 10% в общия случай по закона, тоест данъчната тежест за тях нараства с цели 15% в най-масовия случай.

 

От друга страна, тези земеделски производители, които са юридически лица – ООД, ЕООД и др., също ще бъдат обложени с по-висок данък през следващата година. Досега те плащаха 10%, но съществена част от тях се възползваха от възможността по чл. 179 от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) за преотстъпване на данък в размер на 60%, в случай че инвестират в дълготрайни активи. Това освен като данъчно облекчение беше и стимул за земеделските производители да инвестират в своите стопанства и да ги модернизират. По този начин ефективно те внасяха 4% вместо 10 %. Тъй като се предвижда и това облекчение да отпадне, то реално всички земеделски производители ще бъдат натоварени с много по-високи разходи за данъци, в сравнение с последните години. Всичко това става на фона на стопанската и финансова криза, когато изкупните цени на земеделска продукция са ниски, разходите за производство нарастват, банките отказват да финансират рисковия отрасъл „земеделие”, а парите за национални субсидии са орязани и крайно недостатъчни са категорични от асоциацията.

 

Ако земеделските производители решат в бъдеще да упражняват дейност като юридически лица, за да се облагат по ЗКПО и плащат данък вместо 15 -10%, то това ще е свързано с допълнителни разходи и административни трудности. От друга страна съществена част от ефективните земеделски стопанства са реализирали проекти за европейско финансиране по програма САПАРД и Програмата за развитите на селските райони 2007-2013 г. и съгласно правилата не биха могли да се преобразуват, за да не връщат получената субсидия. При подготовката на проектите, всички финансови разчети са направени на база на съществуващите от години данъчни облекчения за земеделската дейност. По този начин с отпадането им, съществена част от субсидията по инвестиционните проекти трябва за в бъдеще да бъде заделена за плащане на данъци, което обезсмисля реалния ефект от тази подкрепа.

 

Допълнително негативно влияние върху финансовата стабилност на земеделските производители ще окаже и премахването на досега съществуващи облекчения за земеделието:

Възстановяване на акциза върху моторните горива, използвани за обработка на земеделска земя – /по Закона за акцизите и данъчните складове /

   Освобождаването от данък върху недвижимите имоти на стопанските сгради на земеделски производители, използвани за селскостопанска дейност. /чл. 24, ал. (1), т. 14 от Закона за местните данъци и такси/

 
 

Асоциация на земеделските производители в България приема аргумента, че изброените облекчения са форма на държавна помощ за земеделието и могат да се прилагат до края на 2009г., след което е нужна нотификация от Европейската комисия. Но земеделските производители не са длъжни и не биха могли да платят цената за ненавременното регулиране на тази материя. Необходимо е обаче, правителството да намери адекватни компенсации и механизми за подпомагане на сектора като същевременно спешно се предприемат действия за нови предложения за държавни помощи в областта на земеделието, които да бъдат изпратени в Брюксел за одобрение.

 
 

Предложения на АЗПБ за компенсиране:


1.      В медиите беше оповестена мярка, която да компенсира отпадането на данъчните облекчения по Закона за облагане на доходите на физически лица като се увеличи от 40 на 60% размера на разходите за дейността на физическите лица, които реализират доходи от продажба на селскостопанска продукция (чл. 29, т.1 а. от досега действащия ЗОДФЛ). Така чрез по-висок процент нормативно признати разходи да се намали облагаемия доход, а оттук и дължимия данък. АЗПБ подкрепя тази мярка, но тя не може да бъде реална компенсация за агробизнеса. Под този режим на облагане попадат само физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон и които не са регистрирани по Закона за подпомагане на земеделските производители – тоест най-дребните полупазарни стопанства, произвеждащи земеделска продукция повече за собствено потребление. Извън тези земеделски стопани остава голямата част от земеделските производители, за които земеделието е основна дейност и бизнес и са регистрирани като земеделски производители и те няма да могат да се ползват от компенсиращата мярка за увеличение на процента на признатите разходи. 

 

2.      Много по-ефективно и справедливо би било, ако данъчната ставка за едноличните търговци, регистрирани като земеделски производители и облагани по реда на ЗОДФЛ бъде приравнена до тази от ЗКПО и бъде 10%, а не 15% с цел равнопоставеност на всички правно-организационни форми.

 

3.      Необходимо е да се преосмисли и предложението за увеличаване на минималния месечен размер на осигурителния доход за регистрирани земеделски производители, които упражняват само земеделска дейност. Четирикратното му увеличаване е непосилно за земеделските производители, които поради спецификата на дейността си реално получават приходи в сезона, когато реализират произведената продукция, а не целогодишно. Считаме, че при воля и разбиране за тежките финансови последици за сектор земеделие от страна на управляващите това предложение би могло да бъде оттеглено.

 

4.      Предлагаме отпадането на данъчното облекчение по ЗМДТ за сградите на земеделските производители, използвани за селскостопанска дейност да се регулира с определяне в ЗМДТ на размер на данъка за тези сгради не по-висок от 0, 25 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот. В противен случай рискуваме общинските съвети да натоварят земеделските производители с много висок данък за тези сгради.

 

Изводът, който може да се направи е, че през следващата година финансовото състояние на земеделските стопани не само няма да бъде облекчено, но и ще се влоши съществено. Така на практика се получава парадокс – земеделието като отрасъл, който се влияе от много рискови фактори и поради тази причина е силно дотиран в ЕС, в България ще се окаже в позицията на отрасъл, който трябва да се самофинансира изцяло и да плати съществен дял от цената за излизане на страната от кризата, но с цената на собственото си оцеляване. От друга страна в ситуация, в която земеделските производители нямат реална подкрепа от страна на държавата, изискванията към тях все повече нарастват – да произвеждат повече продукция, поради недостига на храни в глобален мащаб, да спазват все по-строги изисквания за опазване на околната среда, да модернизират стопанствата съгласно изисквания на европейското законодателство. 

 

Асоциация на земеделските производители апелира спешно да бъде сформирана работна група с експерти от страна на Министерство на земеделието, Министерство на финансите и Министерство на труда и социалната политика и неправителствените организации от сектор земеделие, където да бъдат намерени работещи решения и механизми за компенсиране на данъчната и осигурителна тежест за земеделските производители.