От 1 януари 2024 г. регламентът на Европейския съюз за дронове  въведе новости за производителите, търговците и вносителите, както и за всички пилоти на дронове, които трябва да бъдат взети под внимание.

КУПЕТЕ БИЛЕТ за Forbes&Agri.bg AGRI SUMMIT & AWARDS 2024 - Местата се изчерпват бързо

 

Светът на дроновете е на път да се преобърне напълно, като въздействието от регулаторната промяна ще се усети още през тази година. Националните стандартни сценарии ще престанат да се използват окончателно на 31 декември 2025 г.

След последната актуализация на разпоредбите за дронове се прави стандартизация на правилата между държавите, преминавайки от национални разпоредби към общи европейски директиви. 

Европейски регламенти 2019/947 и 2019/945 регулират безопасността на полетите на граждански дронове в европейското небе. Те са възприели подход, основан на нивото на риск и по този начин вече не правят разлика между използването на дронове за развлечение и комерсиални. Нивото на риск ще отчита по-специално теглото на дрона, неговите технически спецификации или дори вида на полета.

От 2024 г. не е разрешено пускането на пазара на дронове без посочен клас. Не само производителите  са отговорни за това, но и вносителите и дилърите. Потребителят/пилотът/купувачът обаче не трябва да се занимава със самия процес на сертифициране и сложната класификация на дроновете. Необходимо е машинките да са предварително маркирани с подходяща регистрационна табела. 

За купувачите, пилотите и крайните потребители на дронове това е нещо добро. Тъй като за всеки продаден дрон от 2024 г. трябва да е ясен неговият клас, за купувача е лесно и ясно да види кой модел купува и какви изисквания и функции за безопасност изисква дронът.

Всички дронове, използвани или продавани в ЕС, са разделени основно в един от следните 5 рискови класа: C0, C1, C2, C3 и C4. Класовете на риск разделят дроновете въз основа на оценка на риска, която взема предвид различни фактори (напр. тегло, кинетична енергия, дизайн, функции за безопасност). Всеки клас съдържа различни изисквания, насоки и изисквания (напр. задължение за регистриране на контролера, електронна дистанционна идентификация на дрона с помощта на Remote ID, изискване за свидетелство за управление на дрон и други).

Пазарът на дронове вероятно ще бъде значително почистен. Производителите и доставчиците на нежелани дронове и фалшиви продукти ще изчезнат от пазара. Качеството на предлаганите дронове и яснотата трябва да се повишат значително, смятат от drohnen.de. 


Категории на експлоатация на безпилотни летателни средства: 

Неограничена категория, определена още като отворена категория, обхваща полети, които представляват нисък (или никакъв) риск за трети страни. Те се извършват в съответствие с определени условия и ограничения и не подлежат на допълнителни разрешения. Тази категория е подразделена на три подкатегории, а именно A1, A2 и A3. В тази категория максималното тегло на дрона е 25 кг, който трябва да остане в видимост, височината на полета е ограничена до 120 м, също така е забранено превозването на опасни товари или изпускането на предмети.


 
Специфичната категория обхваща полети, които представляват по-голям риск спрямо този на неограничената категория, или когато едно или повече условия от операцията с безпилотен апарат попадат извън сферата на неограничената категория. За операциите в специфична категория се изисква предварително разрешение за експлоатация от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" въз основа на оценка на оперативния риск.

Сертифицирана категория обхваща операции, които представляват еквивалентен риск на този на пилотираната авиация и ще бъдат подложени на същия регулаторен режим (т.е. сертифициране на въздухоплавателното средство, сертифициране на оператора, лицензиране на пилота). Сертифицираната категория обхваща операциите с най-високо ниво на риск. Бъдещите полети с дронове с пътници на борда като въздушното такси, например, ще попаднат в тази категория. Подходът, използван за осигуряване на безопасността на тези полети, ще бъде подобен на този, използван за пилотираната авиация.

 

Поради тази причина тези въздухоплавателни средства винаги ще трябва да бъдат сертифицирани (т.е. да имат типов сертификат и удостоверение за летателна годност), операторът на летателното средство ще се нуждае от одобрение на авиационен оператор, издадено от компетентния орган. От дистанционно управляващият се изисква да притежава лиценз за пилот, става ясно от сайта на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта. 

За отворената категория имаме три подкатегории: A1, A2 и A3.

Подкатегория A1 се отнася за леки полети с дронове по стандарт C0 или такива с тегло под 250 g. Теглото им позволява да летят над хора, без да събират хора. Не е необходимо водачите да преминават обучение, но все пак трябва да се регистрират.

Подкатегория A2 позволява да се използва малко по-тежък дрон, до 4 кг, но трябва да отстои на поне 30 м от хора, които нямат нищо общо с мисията. 

Подкатегория A3 се отнася за по-тежки или нестандартизирани дронове. Тук ограниченията са по-значими: трябва да сте на поне 150 м от всяка човешка дейност.
Тези правила се прилагат за всички дронове, летящи в отворената категория (стари дронове, нови дронове с маркировка за клас, дронове, които вече са на пазара с възможност за актуализиране на маркировката. 

В България всичко за регулацията на дроновете е посочено на сайта на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация"- www.caa.bg/bg/category/633

През септември миналата година за последно в Парламента е повдигана темата за използването на дроновете в селското стопанство. На първо четене в Земеделската комисия беше приета промяна в Закона за защита на растенията, където се регулират правилата за използването на безпилотни летателни средства (дронове) при третирането на растения с пестициди

По текстовете е работено над 3 месеца от комисия, в която влизат Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ), Министерство на земеделието и храните, Министерство на транспорта и др. 

В публикуваните промени на Закона за защита на растенията от 5 декември обаче не са отразени исканите промени за безпилотните летателни средства в селското стопанство, което предполага, че за тях няма специална регулация, а отговарят на общата. Проверка в сайта на Народното събрание показва, че след първото гласуване в комисия, по проектът не е имало работа. Големият интерес към агродроновете предполага да настъпи скорошна промяна.

Правила: 
  •  Дръжте дрона в полезрението си
  • Винаги наблюдавайте средата на полета и незабавно прекъсвайте полета, ако има риск от сблъсък с друг дрон или в случай на опасност за хората на земята.
  • В автоматичен режим можете да си възвърнете контрола над дрона по всяко време
  • Не превишавайте надморска височина от 120 м
  • Не летете под въздействието на психоактивни вещества или алкохол
  • Летете в разрешени зони (посочени на https://www.caa.bg/bg/category/633/7062) и проверете всички допълнителни местни разпоредби на официалните сайтове на националните власти. 
  • Не летете в случай на временни или постоянни ограничения за полети: ограничени, забранени или опасни зони.