Защо има разлика в допустимостта при прилагане на секторните интервенции в новия Стратегически план за „Плодове и зеленчуци” групите производители са изключени от тях, а за сектор „Мляко и млечни продукти” - са включени? Това питат земеделския министър група народни представители.

Защо фермерите ще бъдат санкционирани дори при отказ от субсидии?

Тъй като бе пропусната възможността за 30-дневно обсъждане на Стратегическия план преди изпращането му в Брюксел, сега агроминистерството е залято от уточняващи въпроси относно плана. 

Един от тях касае имено секторните интервенции, по които могат да кандидатстват производителите на плодове и зеленчуци, мляко и млечни продукти. В интервенцията за инвестиции в материални и нематериални активи обаче има разлика в допустимите кандидати от двата сектора, обръщат внимание депутатите.

При плодовете и зеленчуците липсват групи производители, каквито присъстват в текста за млечния сектор.

"Съгласно чл. 50, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 г. за установяване на правила за подпомагане за стратегическите планове само „организации на производители или асоциации на организации на производители могат да изпълняват оперативни програми, чрез които да се прилагат интервенциите в сектор „Плодове и зеленчуци”, обяснява в отговора си служебният земеделски министър Явор Гечев.

Излиза, че по регламент такава форма на сдружаване (групи производители) в сектора не е допустима.

Не така стоят нещата при останалите сектори. Съгласно чл. 67, параграф 1 на същия Регламент интервенциите в други сектори, включително „Мляко и млечни продукти”, се осъществяват чрез изпълнението на оперативни програми от „организации на производители и техни асоциации или кооперации, както и от други форми на сътрудничество между производители, учредени по инициатива на производителите и контролирани от тях.

Така реално групите производители при плодовете и зеленчуците остават извън възможността за кандидатстване без да става ясно логиката на това регламентирано решение.

Информационната кампания "ОСП работи за нас: Много повече от политика!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg