Животновъдите, кандидатствали по интервенцията за преходна национална помощ, все още са в очакване на своите ставки. Към момента е ясен само бюджетът - 32 064 363 лв. за говеда и 22 556 055 лв. за овце-майки и кози-майки.

Вижте още: Защо животновъди имат слаб интерес към екосхема и какво налага орязването на бюджета й с 88%?

За сравнение миналата година цифрите бяха подобни - 32 064 360 лв. за говеда и 21 760 654 лв. за овце-майки и кози-майки. За Кампания 2022 ставките бяха 192,57 лв. за говедо, 337,00 лв. за бивол и 41,07 лв. за овце-майки и кози-майки.

Стопани вече коментират, че бюджетът е същият, а се говори за ставки по 40 евро за говедо и 21 евро за овце и кози. “Говедата през референтна 2009 г. са малко над 126 000, а към декември референтна 2018 г. са близо 430 000. Така че ставката ще бъде нищожна”, опасява се Пенка Христова, съпредседател на Института на жените фермери в България.

Междувременно Министерството на земеделието публикува Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 19 от 2015 г. за реда за контрол на изискванията на схемите за преходна национална помощ. Общественото обсъждане продължава до 13 ноември.

В проектодокумента е посочено, че при проверка на идентификацията на животните по интервенцията Разплащателната агенция проверява дали:

•    животновъдният обект е регистриран по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД);
•    животните са идентифицирани с обикновена ушна марка и електронно средство за идентификация, одобрени от изпълнителния директор на БАБХ и са въведени във ВетИС;
•    земеделските стопани продължават да отглеждат най-малко 80% от заявените овце-майки и/или кози-майки най-малко 100 дни от деня, следващ последния ден за подаване на заявленията за подпомагане.

Не се подпомагат стопани, които към 31 декември 2018 г. са отглеждали по-малко от 10 говеда, когато кандидатстват за подпомагане за говеда, и/или по-малко от 10 бивола, когато кандидатстват за подпомагане за биволи.

Плащането се определя от броя на говедата и/или биволите, които кандидатът по интервенцията за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството, е отглеждал към 31 декември 2018 г.

Ако бъде констатирана разлика между броя на декларираните и установените животни, подпомагането се изчислява въз основа на броя на установените животни, намален с размера на плащането за установената разлика между декларираните и установените животни. 

Ако тази разлика е по-голяма от броя на установените животни, не се отпуска исканата помощ, като разликата между животните с несъответствие и установените животни се умножи по ставката на подпомагането и получената сума се удържи от плащанията, на които има право през следващите три календарни години.

Форсмажорните обстоятелства вече се водят “непреодолима сила и извънредни обстоятелства”.

Отпада досегашният чл. 12, който регламентираше липсата на животни или наличието на животни с нередности, които се дължат на въздействието на природни сили. 

В преходни и заключителни разпоредби е посочено, че за проверките по заявленията за подпомагане по схемите за преходна национална помощ за периода 2014-2022 г., подадени преди 1 януари 2023 г., се прилага досегашният ред.