Производители на фуражи настояват да получат възможност за финансиране по мярката за преработка на Програмата за развитие на селските райони.

ГласувайтеОчаквате ли трудности при кандидатстването по Кампания 2023 за директни плащания?

С писмо до ресорния зам.-министър Георги Събев и изпълнителния директор на Фонд “Земеделие” Георги Тахов от Съюза на производителите на комбинирани фуражи правят предложение за прехвърляне на бюджет към подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от Програма за развитие на селските райони (ПРСР).

В аргументите си председателят на съюза Елена Цветанова посочва, че “в два последователни програмни периода средствата по мярка 4.2 достигат единствено до подпомагане на чувствителни сектори, при това само в направлението за преработка на чувствителни земеделски продукти, главно месо и мляко, но не и производството на фуражи за животновъдството.

В същото време това подпомагане на предприятията в направление за преработка на суровини в чувствителни сектори, по никакъв начин не е довело да увеличено производство на месо и мляко, а на практика е довело да свръх мощности в преработвателните предприятия от сектора, които в последните години работят при средно натоварване от 20-25% от капацитета си. В направлението на етерично маслените култури подкрепата на производството и преработката на лавандула и маслодайна роза доведе до свръх производство и срив на цените на международните пазари”, посочват още от съюза. 

На практика концентрирането на цялото подпомагане за преработвателния сектор единствено  в преработката на чувствителни земеделски продукти не е довело, в желаната степен, до нови работни места и по-висока добавена стойност в сектора. Извън подкрепа е останало ключовото за развитието на животновъдството - фуражно производство.

Предприятията, преработващи селскостопанска продукция са изключени от повечето процедури за бизнеса по националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) като недопустими кандидати. От друга страна за тях не са планирани и процедури, по които да са допустими от бюджета по НПВУ, който ще се управлява от Министерството на земеделието.

Този пропуск може да се компенсира чрез пренасочването на средства за структурирани и проверени проекти, каквито ще  са тези  по подмярка 4.2. прием 2022 г., смятат от съюза.

В допълнение от там посочват, че “при управлението на бюджета на мярката не бе приложен интегриран подход за подкрепата за преработка на азотфиксиращи култури – люцерна, пешак, аспержов боб, вигна, нахут, детелина, бакла, грах, фий, еспарзета, звездан, бурчак, фъстъци, които са част от стратегията на ЕС за намаляване на азотното натоварване.

Увеличаването на площите с азотфиксиращи култури, освен с прекия екологичен ефект, води и до намаляване на разходните норми за влаганите азотни торове, което при увеличените им неколкократно цени, може да повиши рентабилността на земеделското производство едновременно в животновъдството и полските култури. Логиката на подкрепата на чувствителните сектори от преработката е точно с интегриран подход, да бъде подкрепено животновъдството и политиките в растениевъдството.

За разлика от преработката на месо и мляко, които са преосигурени с оборудване, предприятията производители на фураж, който е критично важен за ефективната работа на чувствителните сектори, включително с използване на азотфиксиращите култури, не са подпомагани вече в  два последователни програмни периода”.

В писмото си до земеделското министерство и Фонд "Земеделие" производителите на комбинирани фуражи посочват, че “единственият шанс проекти извън приоритетните сектори да достигнат до подпомагане, което не се е случвало в последните години, е да бъдат подкрепени подадените проекти по процедура № BG06RDNP001-4.015  по следния начин: 

1.  Да бъде потвърдено със запитване, желанието на кандидатствалите дружества да изпълняват подадените проектни предложения във връзка с драстичната промяна на конюнктурата в секторите млекопреработка, месопреработка и преработка на етерично-маслени култури.

2.  Да бъде използвана добрата практиката за над-договаряне, но процента да е по-висок, например 40 или 50%, за да не се чака 2-3-4 и дори 5 и повече години, а да започне изпълнението на всички проекти. Отлагайки одобрението на проектите и подписването на договори, конкурентоспособността на бизнес идеята може да загуби актуалност, а оборудването и технологиите по проекта да загубят всякаква иновативност.

3.  Да бъде прехвърлен допълнителен бюджет по мярка 4.2 на ПРСР. Предлагаме това увеличение на бюджета да стане за сметка на идеята за индексиране на цените на проектите, които все още не са изпълнени – което би отнело време, средства от една страна и от друга ще е ощетяващо за кандидатите, които вече са изпълнили проектите си дори на по-високи цени, но са подали заявки за плащане и са получили финансиране".

Членове на Съюза на производителите на комбинирани фуражи са близо 70 предприятия.