Срокът за кандидатстване по Кампания 2023 вероятно ще бъде удължен, заради закъсненията и усложненията, свързани с въвеждането на новия Стратегически план, заяви заместник-министър Тодор Джиков пред Агри.БГ по време на среща между представители на агроминистерството и сектор „Плодове и зеленчуци” в Пловдив.

ГласувайтеКакви са очакванията ви от втория мандат на Явор Гечев като служебен министър?

Екип на ведомството и самият министър Явор Гечев разясняваха новите правила и отговаряха на въпроси пред над 500 души от сектора. Стана ясно, че промени по схемите не могат да бъдат направени за 2023 г., поради редица законови процедури, а и защото срокът, в който Брюксел одобрява каквато и да е промяна е 4 месеца, което може да доведе до нулева година. От министерството обаче признаха, че Стратегическия план не е най-добрият и се започва процедура по неговата промяна за от следващата година.

„Обявихме, че ще има промени в Стратегическия план, още когато го предавахме. Протестиращите поставят резонни въпроси, защото ставките за определените култури са правени от предишния кабинет. Ние самите не знаем защо са такива ставките и сме в процедура на направа на нови технологични карти с нова методика за определяне на цени. Вече имаме Управляващ орган до две-три седмици ще имаме и Мониторингов комитет от организации - движим се по процедура за промяна на Стратегическия план, обаче законово. Не можем просто днес да променим плана”, заяви министър Гечев.

По думите му 106 са новите технологични карти за традиционните начини на отглеждане, които в рамите на седмица ще бъдат представени пред всички публично. Очаква се до дни да бъде събран Съветът по плодове и зеленчуци. „Аз лично вече видях 20 от технологичните карти, като ние ги приоритизираме на база на това, което трябва да променяме като цени. Те ще бъдат стандарт, ще са с подвижни компоненти (работни заплати, торове, препарати…) и ще се променят всяка година”, уточни още земеделският министър.

Другата новина от срещата е, че агроминистерството ще се съобрази с желанието на 19 организации да бъде изготвена Наредба за национална браншова представителност. Тъй като Закона за браншовите организации на практика няма да бъде приет и гласуван, приемаме радушно това искане", заяви агроминистърът.

„Ще се съобразим с желанието на тези асоциации, защото, първо, защото въпреки че още няма закон за определяне на браншовата представителност, голяма част от именно тези организации покриват критериите за това. Второ, за да променим стратегическия план наистина професионално е необходимо да има истинско браншово представителство, уточни зам.-министър Джиков.

Още в края на тази седмица се очаква покана от министерството към тези организации с предложения за текст на съответната наредба.

На срещата, която продължи часове наред, не липсваха и възражения от страна на фермерите, както и редица въпроси, свързани с условията и спецификите на екосхемите, изключването на сливите и десертното грозде от основната група плодове по обвързаната подкрепа, изваждането на трапезните картофи оттам и други.

"Това е трети програмен период, в който навлизаме. Аз съм участвала и в предишните два като браншовик и производител. Никога досега такова количество информация не е изсипвано на земеделските производители 20 дни преди началото на новото кандидатстване. Това е ужас, хората са в шок", коментира Веселина Ралчева от Българска асоциация биопродукти (БАБ).

Представителите на министерството се съгласиха, че информационната кампания е сложна и ще бъде форсирана, но и много мащабна.

"Ако вашата организация реши, че иска партньорство и да предоставя вътрешни консултантски дейности без печалба, министерството на земеделието ще се отзове и ще обучи 10 души, което да могат да съдействат на фермерите”, предложи Явор Гечев на организаторите от „Браншова камара „Плодове и зеленчуци“, които откликнаха.

В следващи материали Агри.БГ също ще ви представи акценти от презентацията по изискванията и възможностите за фермерите в новия програмен период.

Информационната кампания "ОСП работи за нас: Много повече от политика!" се осъществява от Агригейт Медия и е съфинансирана от ЕС.

Следете темата и на cap4us.agri.bg