Имаме качествено производство, добър тонаж, но стигне ли се до пазара, проблемите са сериозни, сподели пред Агри.БГ оранжерийната производителка Хафизе Юсеин.

Гласувайте: Настоявате ли за коригиране на Стратегическия план преди Кампания 2023?

Семейната оранжерия за краставици в Хасковско е от ново поколения, с хидропонна технология, изградена по проект. Отглеждането на растенията става с биоагенти, качеството е високо, а стопаните са професионалисти, модерни фермери – в крак с новостите, с бизнес умения и чужди езици.

Въпреки това и такива производители, направили сериозни инвестиции в стопанствата си и достигащи високо ниво, биват спъвани, когато стигнат до пазара. Хафизе предлага продукцията си на борсите у нас от три години.

„Проблемът е голям, реализацията е много трудна. Често продажбата на продукта ни идва на безценица”, заявява производителката и обяснява защо е така:

Не се оценява българското, оценява се евтиното. То често е компромисно като качество или направо лошо, мирише на химикали, но търговците масово се насочват към евтината стока – гръцки, албански, македонски краставици. Те се вкарват на пазара на безценица и подбиват родните цени. Така нашата хубава краставица с качество и вкус няма как да се реализира на достойна цена.”

Хафизе и семейството й са доволни от последната реколта, защото почти са постигнали заложените цели, включително пазарни, но това преди всичко се дължи на техния труд и бизнес умения, отколкото на пазарния климат у нас. Около 1,50 лв./кг са се продавали последно краставиците от модерната оранжерия.

Фермерката забелязва и друго изкривяване в пазарната верига у нас. Да, във всяка сфера посредниците често печелят повече, но при храните това болезнено се усеща както от производителите, така и от потребителите. 

Когато трети човек прекупува моята стока и я продава в големите търговски вериги, той печели много повече от нас, а влага най-малко от участниците по веригата”, подчертава Хафизе. Ето защо в плановете си за развитие тя включва продажби директно към големите вериги у нас, а и към европейския пазар.