Реекспорт на украинско зърно през пристанище Варна е мисия невъзможна – така Костадин Костадинов коментира идеята, договорена по време на визитата на българския премиер в Киев.

Гласувайте: Бихте ли подкрепили освобождаване на субсидиите от данъчно облагане?

Председателят на НАЗ посочва два основни проблема. По-големият от тях е транспортирането на украинско зърно заради липсата на инфраструктура във Варна. 

„Досега се работеше на парче. Пристанище Варна е направено така, че да изнася продукция от страната, а не за реекспорт. За да стане, трябва да имаме големи инвестиции, да е помислено от преди време, за да се разшири пропускателната способност на пристанището“, заяви зърнопроизводителят в ефира на Нова ТВ.

От клъстер „Черноморска икономическа зона“ също потвърждават, че трудност ще бъде транспортирането на зърно по суша.

„Основният проблем по ЖП превоза е смяна на талигите. В момента 30 хиляди вагона стоят за смяна по 20 дена“, заяви Дойчин Ников.

Ако превозът се осъществи с камиони, това означава Варна да се задръсти с хиляди от тях, смята Костадинов и допълва, че по-логично е реекспортът да се случи на румънското пристанище в Констанца. 

„С Констанца Украйна има водна и сухопътна връзка, разстоянието е по-късо и цените са доста по-ниски спрямо пристанище Варна. Там могат да влизат по-големи кораби, на които обслужването е по-евтино от това при нас“, посочва председателят на НАЗ.

Друго предимство на румънците, което той посочва, е че пристанище Констанца е 10 пъти по-голямо от това в Черноморската ни столица. По думите му наличните бази около Варна са около 200 хил. тона, а в Констанца заедно с шлеповете са около 3 млн. тона.

В официална позиция пристанище Варна отхвърля това твърдение, като посочва, че портът има достатъчен капацитет. Дружеството уверява, че има готовност, ако бъдат решени обаче въпросните логистични проблеми. 

Не на последно място, трябва да се помисли и за рентабилността на това начинание, ако въобще се осъществи.

„Най-важното е, че зърното трябва да е на пазарни цени. При условие че ние нямаме такива ефективни мощности на товарене, както и логистични, не виждам как това зърно в големи количества може да дойде до Варна и да бъде рентабилно”, заключи Дойчин Ников.