Украйна и България постигнаха споразумение за транспортиране на украинско зърно през българското пристанище във Варна. Това съобщи премиерът на България Кирил Петков след среща с президента на Украйна Володимир Зеленски в четвъртък, 28 април, пише Ройтерс.

Гласувайте: На какви площи и култури залагате за тазгодишната реколта?

Ясно е, че украинският износ беше засегнат от нахлуването на Русия. От разговора между двамата обаче не станаха ясни нито графика, нито подробности за обемите на зърното, което ще бъде транспортирано през Варна към Черно море.

„По отношение на сигурността вярвам, че имаме много голям потенциал в Южна Украйна - особено чрез създаване на логистични елементи", изтъкна още Кирил Петков и добави, че страната ни ще бъде повече от щастлива за това, че Варна ще бъде логистичен център за зърно и слънчоглед.

Само преди два дни стана ясно, че украинското зърно ще се спасява през Румъния. До момента Украйна е изпратила около 80 000 тона зърно в румънското черноморско пристанище Констанца, като се очаква да пристигнат още толкова. Морските пристанища на Украйна бяха блокирани след руската инвазия преди два месеца и страната беше принудена да изнася с влак през западната си граница или през малките си пристанища на река Дунав в Румъния.
 

Днес, 29 май, у нас се обсъжда именно този въпрос - как България може да помогне на украинския износ да преминава безопасно през Варна. Темата се обсъжда от българска делегация в Букурещ. Енергетика и сигурност са другите ключови теми за премиера Кирил Петков, финансовия министър Асен Василев, министъра на отбраната Драгомир Заков, вицепремиера по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов и заместник-министъра на транспорта и съобщенията Владимир Върбанов, пише Дневник.

Проблемите украинското зърно да се стигне до Варна не са малко и започват още с това, че железопътната мрежа на Украйна използва руско междурелсие с размери около 1.5 метра, което е около 10 сантиметра по-широко от релсите, използвани в по-голямата част от Европа. Това означава допълнително забавяне на товарите по границите.

Галац, който е почти на границата с Молдова, разполага с изоставена от съветските времена железопътна линия до Украйна с по-широк габарит, която би позволила лесно да се транспортират украински стоки до румънското пристанище, пише Ройтерс.

Министърът на транспорта Сорин Гриндяну каза, че крайният срок за търга за рехабилитация на линията е 19 май. След това работата може да отнеме два месеца.

"Тази железопътна линия ще даде възможност за транспортиране на стоки до и от Украйна", каза той и добави: "Това дунавско пристанище ще стане, наред с пристанището Констанца, едно от ключовите места в региона за транспортиране на стоки и суровини."

 

Нищо не е лесно заради войната. Украинските граничари миналата седмица затвориха няколко корабни линии в устието на река Дунав заради плаващи мини в Черно море.

"Само пристанища в украинските води на Дунавския регион работят нормално. Но те имат доста ограничена честотна лента, което води до струпване по подходящите за комерсиален транспорт пътища", се казва в доклад на украинската селскостопанска консултантска компания, APK-Inform.

Налице са и някои ключови проблеми. Например огромният обем стоки, за които изведнъж трябва да се намерят алтернативни маршрути, причинява недостиг на всичко - от железопътни вагони до персонал. Това напомня и за въпросите, които и България трябва да реши, ако иска да се включи в мрежа за износ през Варна. Преди войната страната е изнасяла 98% от зърнените си култури през Черно море. Обикновено само част от износа на страната преминаваше с железопътен транспорт, при който разходите са по-високи от морския.