Новината, че за 14 хил. км от пътната мрежа камионите няма да плащат нито винетка, нито тол такса, обнадежди фермерите. Потърсихме за коментар Костадин Костадинов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ).

За 14 хил. км: Камионите няма да плащат нито винетка, нито тол такса

„Това е едно облекчение за нас. Така ще имаме възможност за дублиращи пътища, по които да се минава, и да не се качваме на такива, за които се плаща тол такса“, каза зърнопроизводителят. 

Костадинов е съгласен, че няма как тежкотоварните автомобили над 3,5 т да не плащат тол такси, както се случва в другите европейски страни. Но във времето той и неговите колеги са успели да извоюват не малко отстъпки.

„Започнахме от 70 ст./км, а сега най-високата е 34 ст./км, което са реално камионите зърновози. За другите коли, обслужващи малките райони, цената е малко по-ниска. Освен това в първоначалния вариант беше включена почти цялата страна, но ние успяхме да намалим обхвата“, припомня председателят на НАЗ. 

Костадин Костадинов: „Тол системата е нещо ново за страната ни. Никой не знае ефекта, никой не знае докъде ще се стигне.“

По думите му през последните два месеца не е свиквана работна група в регионалното министерство във връзка с тол системата.

„Последно разисквахме формулярите за кандидатстване за електронни устройства, които да бъдат засичани от системата, както и участието в обществени поръчки за такива устройства. Има още неща за изчистване, чисто административни“, обясни Костадинов. 

По план Министерството на регионалното развитие трябва да пусне тол системата до 1 март, но дали наистина ще се случи.

„Божа работа. Има ли нещо, което е тръгнало веднага и е заработило? Системата я изпробват от месец август. Но когато тръгне изцяло, по време на работа ще започнат да излизат и проблемите. Въпросът е да има желание те да се оправят и да не създават проблеми на хората“, надява се производителят. 

Според министър Петя Аврамова сегашният модел за таксуване е справедлив за всички. Какво обаче мислят фермерите?

„При сегашния обхват има какво още да се желае, защото има пътища, които отиват в нищото. Но с тези 14 хил. км, за които отпада плащането на тол такса и винетка, нещата се балансират до определен момент. Правят се едни сметки по отношение на крайните потребители. А производителят никъде не е записан, въпреки че всичко е на негов гръб“, заключи Костадинов.