От 3 март влезе в сила нов европейки регламент в лозаро-винарския сектор, свързан със субсидиите по COVID-19 мерките. В него е регламентирано по-подробно кога земеделците ще подлежат на 100% санкция, както и в кои случаи все пак ще им бъде изплатена полагащата им се субсидия.

Пълен списък на сроковете през март

С Регламент (ЕС) 2020/884 на Комисията бяха въведени редица дерогации от съществуващите правила в някои сектори, в това число в лозаро-винарството, като целта беше да се облекчи положението на операторите в този сектор и да им се помогне да се справят с последиците от пандемията от COVID-19. Въпреки ползата от тези мерки обаче не беше постигнато възстановяване на равновесието между предлагането и търсенето на пазара на вино, като поради продължаващата пандемия не се очаква такова възстановяване да настъпи в краткосрочен до средносрочен план.

Същевременно в повечето страни-членки, а и по света продължават да се прилагат мерките за справяне с пандемията от COVID-19. Тези мерки включват налагането на ограничения по отношение на броя лица, които могат да се събират на едно място и да участват в празнични събития, както и по отношение на възможностите за консумиране на храна и напитки извън дома. В някои райони продължават да се налагат ограничителни мерки, придружени от отмяна на публични събития и частни събирания. Верижният ефект на тези ограничения доведе до допълнително намаляване на консумацията на вино в Съюза и до трайно намаляване на износа на вино за трети държави. 

Наред с това липсата на яснота във връзка с продължителността на кризата, причинява дългосрочни щети на лозаро-винарския сектор на Съюза, тъй като е малко вероятно потреблението на вино да се възстанови и се очаква експортните пазари да бъдат загубени. Това съчетание от фактори оказва значително отрицателно въздействие върху ценообразуването на пазара на вино в Съюза. Запасите, които и без това бяха рекордно високи в началото на пазарната 2019—2020 г., се увеличиха още повече. 

Още регулация в отношенията производител – търговец

В основата на регламента е плащането към земеделците. В документа е записано, че “когато подпомагането обикновено се изплаща след изпълнението на цялостната операция, то се изплаща за изпълнените отделни действия. Ако проверките показват, че изпълнението на останалите действия не е било възможно поради непреодолима сила или извънредни обстоятелства или ако проверките покажат, че дори останалите действия да не са били изпълнени, общата цел на операцията все пак е постигната”.

Новият вариант на регламента доуточнява тези правила, като внася още малко конкретика.

“Ако проверките показват, че цялостната операция, обхваната от заявлението за подпомагане, не е изпълнена изцяло, но общата ѝ цел все пак е постигната, страните-членки изплащат подпомагане за отделните действия, които са изпълнени. Също така налагат санкция в размер на 100 % от сумата, първоначално предоставена за тези действия в заявлението за подпомагане, които не са били изцяло изпълнени”, пише в регламента.

В случаите, в които размерът на подпомагането, което е било изплатено след изпълнението на отделните действия, е по-висок от сумата, определена като дължима след извършване на проверките, държавите-членки си възстановяват неправомерно изплатеното подпомагане.

Ако в такива случаи е било извършено авансово плащане, държавите членки може да решат да наложат санкция.

От Държавен фонд “Земеделие” добавят, че регламентът е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави членки, в това число и в България.