Около 60-70%  от  стоките,  предлагани  в  модерните  търговски  формати  за  храни,  са произведени от местни фирми. Това показва изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ).

Агроиновации: Оперативна група във Франция в помощ на овцевъдите

Сред другите изводи е, че някои от веригите у нас директно инвестират в подобряването на  качеството и стандартизацията на местната продукция.

Според експертите на ИПИ твърденията, че големите вериги изнасят приходите си извън страната, не правят инвестиции и не плащат  данъци не  намират  доказателства. Обратно, чуждестранните  инвестиции  и данъчните приходи в сектора растат през последните години.

Освен това веригите за модерна  търговия създават  работни места с по-бърз темп в сравнение с останалите фирми в сектора, като  предлагат значително по-високи заплати на своите служители, съчетани с различни възможности за професионална квалификация, сочи изследването на ИПИ. Трудът в тях е в пъти по-производителен в сравнение с малките търговци, се казва още.

Прилагаме част от изследването, посветено на модерната търговия и местните стоки:

„Сред най-честите критики към модерната търговия е продаването предимно на стоки с чуждестранен произход, което води до загуби за българските производители. Този аргумент стана и повод за предлагането на законодателство, което да принуди търговците да продават поне 50% български стоки. Само по себе си обаче определянето на „български стоки“ е доста трудно начинание, тъй като това понятие би могло да означава няколко различни неща. Продукти, произведени изцяло в страната и от български суровини или пък продукти, произведени от фирми, регистрирани в България без оглед на суровините?

С развитието на международни вериги за доставки проследяването на произхода на всяка суровина и материал за крайния продукт става на практика невъзможна задача. В рамките на единния пазар в ЕС тези т.нар. вериги на добавената стойност стават все по-интензивни и преплетени.

Предвид това, единствената оценка, която може да се направи, е да се изчисли приблизителният дял на стоките от български доставчици в България. Предишни оценки на ИПИ сочат, че ако приемем за български стоки такива, които веригите купуват от български доставчици, то техният дял е над 70% от всички продавани стоки. Горните данни отговарят и на информацията от фирмите в сегмента. Повечето, особено сред супермаркетите, споделят, че продуктите на български производители съставляват между 60 и 70% от общия обем стоки, продавани в магазините им.

Много от тях имат различни кампании, насочени към интегрирането на местни производители във веригите си за доставки чрез заобикаляне на прекупвачите и създаване на преки взаимоотношения с български производители. Някои дори правят директни инвестиции в местно производство.“