Полша е на път да получи лицензионни права да произвежда българско кисело мляко. С това се похвалиха тези дни от Ел Би Булгарикум. В суматохата с изтеклите записи в политическия ни живот, никой не обърна внимание на подобна новина.
Гласувайте: Как се справяте с кризата при реализацията на мляко?
Най-голямата полска компания за млекопреработка иска да прави нашенско кисело мляко. Трябва да сме много наивни, ако в двайсетте години на 21 век, смятаме, че това е добра новина. Във времена, когато битката за пазари е определяща за просперитета за дадена държава, ние сме на път да се разделим с една от малкото запазени марки на нашата страна.
Да, нашата фирма, която държи правата за българските закваски ще получава лицензионни такси, но млекопроизводителите и млекопреработвателите ни ще бъдат притиснати от чужд внос на уж „българска“ стока.
И сега в магазините на търговските вериги щандовете са окупирани с млечни продукти от чужбина, всеки може да си купи продукт на същата тази фирма, включително и прясно мляко, а в бъдеще и кисело.
И докато млекопреработвателите дълги години се чудеха кой трябва да кандидатства по европейската процедура по защитата на киселото мляко, сиренето и кашкавала, под носа им се измъква поредната българска запазена марка.
В края на 2020 г. са подадени документите, но това е повече от 10 години след приемането ни в ЕС.
Иначе в бумагите, изпратени в Брюксел пише, че суровите млека, които са предназначени за производство на българско кисело мляко, произхождат от Република България, както и че преработката, разфасовката и опаковането на млякото за българско кисело мляко се извършват на територията на Република България. И други хубави неща пише, но какво от това, процедурата е далеч от финала.
И ако защитните на идеята дадат за пример Япония, където и малчуганите закусват с българско кисело мляко – сравнението съвсем не е подходящо. Страната на изгряващото слънце се намира на хиляди километри от нас, огромни са разстоянията и до Китай и Монголия, където също се прави продукт с нашенска закваска. Затова там продажбата на права за производство срещу лицензионни такси е обяснимо.
Но до Полша пътят няма и ден. Ако поляците искат много да закусват като японците с нашия здравословен продукт, всяко българско млекопреработвателно предприятие ще им го достави с няколко хладилни камиони.
Съмнявам се обаче, че любителите на кисело мляко в Полша са толкова много. Готовата продукция ще бъде насочена към външните пазари, включително и нашата страна, където потребителите на този уникален продукт са най-много.
И защо ние трябва да губим възможността да продаваме един от най-важните си хранителни продукти на общия Европейски пазар.
Тази сделка, която в национален мащаб ще бъде чиста загуба за родните млекопроизводители, които отново са изправени до стената, а млякото си дори днес подаряват, тъй като няма купувачи.
Убедена съм, че когато веднъж като дадеш технология, а в нашия случай и важни съставки, каквито са бактериите, открити от д-р Стамен Григоров - това е край завинаги.
Живеем в Източна Европа, а не в изтънчена Япония…
А колкото до розовото масло, може да си останем само в празниците в този период от годината и някоя друга Царица Роза. За десетина години делът на България в търговията с този продукт се е свил до 40 на сто. Какво ли ще бъде положението след още 10 лета?
21 КОМЕНТАРА
05.01.2024
06.06.2023
05.06.2023
05.06.2023
05.06.2023
05.06.2023
05.06.2023
05.06.2023
04.06.2023
04.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023
03.06.2023