Опитният аграрен бизнесмен, планирайки своя нов стартъп, веднага разбира, че в производствения процес задължително ще присъства преработка и че на пазара ще се предлага само готов продукт. С натрупването на годините той осъзнава, че обемът на местния базар е недостатъчен и започва да търси начини да излезе на външни пазари, пише aggeek.net.
България и Китай обсъдиха двустранни процедури за износ на родни продукти
Лошата новина е, че не всички селскостопански предприятия притежават потенциала да се развият на нови пазари. Има обективни причини за това: незначителни производствени мощности, несъответствие на качеството на продукцията и процеса на производство по международни стандарти, недостатъчно финансиране, неготовност на ръководството да предприеме решителни действия, страх пред неизвестното и дори мързел.
Предлагаме на вниманието ви 5 популярни заблуди, когато селскостопанският производител обмисля разширяването на бизнеса на нови пазари.
Заблуда №1: Нямам опит, ще стана жертва на спекуланти
Това е най-разпространеният мит и често е подкрепен от негативния опит на колеги. Ако обаче се съсредоточите върху негативите, трудно ще правите бизнес. Мошениците може да откажат дори местните партньори.
Вместо да размишлявате върху нереализираните възможности, по-добре потърсете начини за минимизиране на риска.
Чуждестранните контрагенти също рискуват, работейки с непознати доставчици. Те също се оплакват, че понякога трудно намират сериозни партньори.
Как да сведете до минимум риска от мошеничество?
Бъдете внимателни не само по отношение на износа, но и в работата с различни контрагенти. Избягвайте сключването на договори със 100% отложено плащане, особено когато не владеете езика на страната, в която планирате да внасяте продукцията си.
Ако се съмнявате в надеждността на чуждестранния контрагент, обърнете се за информация към международни търговски организации, търговско-промишлени палати, консултантски агенции и родни специалисти по износ.
Разходите за такъв тип консултации ще ви се отплатят, предвид риска от сключване на неизгоден договор.
Заблуда №2: Проучването на чуждестранния пазар е сложно и струва скъпо
Преди на навлезете на чужд пазар, трябва да направите проучване. Не бива да правите бизнес на сляпо. Това е скъпо удоволствие. За целта съществуват международни консултантски компании. Услугите им може да са скъпи, но винаги имате избор: да губите излишно време и да полагате сами усилия, или да наемете професионален консултант.
Как да осъществите самостоятелно маркетингово изследване?
Информация за пазарите може да получите от много източници. Това ще ви позволи да се сдобиете с по-добра представа за възможностите и да дефинирате своите приоритети. Към източниците спадат:
- интернет-портали, сайтове за селско стопанство, сайтове на профилирани министерства и организации;
- различни инструменти за износители, достъпни в интернет;
- експертни статии в печатните медии;
- „от уста на уста“ – опит и мнение на партньори, колеги в селскостопанския бранш, консултанти, журналисти;
- специализирани асоциации, съюзи на фермери;
- публични мероприятия и изложения, посветени на темата износ.
Заблуда №3: Там никой не ни чака
Всъщност никой никого не чака в качеството му на конкурент на един пазар. В същото време търсенето на хранителни продукти в световен план ще расте предвид увеличаването на населението на планетата.
Дали ще успеете е въпрос на конкурентоспособни модели, които компанията може да приложи, излизайки на външен пазар.
До 75% от потребителския пазар в Европа се контролира от едрите дистрибуторски мрежи. В различните страни на ЕС този показател варира. Това означава, че ще е трудно, но не и невъзможно да успеете.
Един от начините за успех е като се кооперирате с други търговци, които вече изнасят продукцията си и са регистрирали в ЕС собствена търговска марка.
Как да реализирате своята продукция на външен пазар?
Важна роля в търсенето на чуждестранни партньори играе участието в международни изложения на аграрна тематика. Там можете да оцените какво е присъствието на контрагента, а също така и да съберете неформална информация за другите участници на пазара.
Съветваме да правите първите си стъпки на чуждестранните пазари в сътрудничество с посредници, които имат опит както с чуждестранни купувачи, така и с родни производители.
Не на последно място учете езика на страната, ако ще правите бизнес в нея.
Заблуда №4: Износът на суровини е най-добрата стратегия
Това мнение е доста разпространено, но дали ще е достатъчна премията за такъв експортен продукт? Експортните зърнени и маслодайни култури е удобно и приятно занимание, но съществуват много други пазарни ниши, които производителите могат да започнат да усвояват.
По този начин изнасянето на суровини като основа на експортната политика не е най-добрата стратегия.
Каква продукция се радва на търсене зад граница?
Проучете какви са последните тенденции на пазара за хранителни продукти. Сега е модно например хората да се отказват от консумацията на месо и риба и да ги заменят с растителни продукти, които са богати на протеини – бобови култури, елда и др.
Научете се да вниквате в културните особености, навици и традиции на хранене – именно в тях можете да откриете ключа към позиционирането ви на чуждия пазар.
Разберете всичко за системите за контрол на качеството и стандартните в страната, в която планирате да изнасяте продукция.
Заблуда №5: Държавата не прави нищо, за да подкрепя и развива износа
Това е добре разпространен мит. Всяка държава развива политика на поддръжка и стимулиране на производителите на вътрешния пазар. Тя се изразява не само във финансови инструменти, но и в целогодишно предоставяне на информация.
Важно е да знаете къде можете да получите информацията, от която се нуждаете. Освен това имайте предвид, че държавата може да създава международни сътрудничества с цел стимулиране на търговските отношения с други пазари, но да се следи къде има перспективни пазари – това е задача на всеки селскостопански производител.
1 КОМЕНТАРА
07.04.2017