Как върви напредъкът по разработката на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз за периода 2021-2027 г.? Какво предстои и кога можем да очакваме реални резултати? В момента се намираме в интересен период на реформата на ОСП, обясни Марио Милушев, директор на дирекция „Развитие на селските райони и пред-присъединителна помощ“ в Генерална дирекция „Земеделие и развитие на селските райони“ на Европейската комисия за Агри.БГ.

Изслушване в Европарламента: Субсидии и реформи в новата ОСП

Европейската комисия направи своето предложение за реформа през юни 2018 г. и до момента се придържа изцяло към него. Причината е, че до момента нито Европейският парламент, нито Съвета на Европа имат официални позиции по него. Вече за трето-четвърто председателство Съветът ще излезе с доклад по напредъка, вместо с позиция. Основната причина за това е, че няма многогодишна финансова рамка и без да са ясни парите, страните-членки не искат да вземат решение.


Поне до пролетта на следващата година не се очаква да има излязло решение на Европарламента във връзка с реформата в ОСП. По тази причина е ясно, че стратегическите планове на държавите-членки не могат да влязат в сила на 1 януари 2021 г., както беше предвидено. Затова на 31 октомври Еврокомисията излезе с регламент, в който се предлага една година преход за директните плащания и програмата за развитие на селските райони, така че земеделските производители в Европа да не пострадат от това забавяне.

В новия период на Общата селскостопанска политика се очаква да бъдат подобрени някои слаби страни и пропуски от предходния период.

Една от основните слаби страни на предходния период на ОСП е твърде голямата сложност и административна тежест за държавите и за фермерите. Това беше и основна констатация на публичната консултация за реформата. Втората относително слаба страна, която се вижда сега е, че трябва да има още по-голяма амбиция в областта на екологията и борбата с климатичните промени. Третият елемент, който също дойде от публичната консултация е, че не е достатъчно иновативна политиката и няма достатъчно инструменти за повече иновации и нови технологии.

овце

За разлика от предишния период, в следващия ще има много повече средства за иновации. Предвидени са отделни инструменти, като оперативните групи по иновациите, които могат да допринасят за това, да се свържат фермерите с изследователските центрове. Значително повече средства се предвиждат за дигитализация.

България напредва с два от SWOT анализите за стратегическите планове за ОСП. 

Трябва да се направят консултации със заинтересованите страни - асоциации и браншови организации в страната, за да може да се получи балансиран пакет по двата стълба.

С преходния период, който предлага ЕК, до края на 2021 г. няма да има голяма промяна по отношение на регламентите и законодателството на селскостопанския сектор. В България през следващите три години секторите, които са конкурентоспособни ще продължат да работят, като зърнопроизводителите, но тези, които изостават, също трябва да им се обърне внимание - сектора на плодовете и зеленчуците, до известна степен - на животновъдството, така че и те да станат конкурентоспособни и да започнем един ден да се самозадоволяваме и в тези области, както е в областта на зърнопроизводството.

Формалното представяне на стратегическия план на България е планирано за април 2021 г., а неформалното - през 2020 г. ЕК ще покани всички държави членки най-късно до декември 2020 г. да предадат своите формални предложения. Всичко това зависи от продължителността на преходния период, каза още Милушев.

Презентация на Варекс - жътва на пшеница с комбайн Laverda

Приемането на многогодишната финансова рамка, която се очаква, за да се даде ход на новия политически период е в зависимост зависи от много фактори. Един от тях е Брекзит, който може да продължи и след януари 2020 г. Политиците в Европа смятат, че не бива МФР безкрайно да се обвързва с Брекзит. Най-добре би било тя да се приеме през февруари 2020 г., което е възможно най-оптимистичният вариант. Но някои експерти смятат, че е възможно това да стане и през втората половина на 2020 г.

Най-сериозната директна последица от Брекзит върху селското стопанство е намаляването с 5% на бюджета на ОСП. От друга страна, излизането на Обединеното кралство от ЕС в бъдеще неминуемо ще се отрази и на общия пазар, предимно на тези държави, които търгуват с него. Обединеното кралство беше най-пазарно ориентираната държава в ЕС и сега натискът към пазарна ориентация на селскостопанската политика ще бъде по-малък.

Следете темата и на cap4us.agri.bg.