След по-малко от месец – на 16 януари, 2018 г., сериозните производители и търговци на плодове и зеленчуци ще си дадат среща на първия професионален форум у нас, посветен на този сегмент. InteliFresh, чийто медиен партньор е Фермер.БГ, ще се проведе в Стара Загора, а регистрациите вече стартираха на www.agroevents.eu. Организатор на събитието е фондация ИнтелиАгро, с чийто управител – Николай Вълканов, разговаряме за идеята и какви ще са темите на форума. 
 
 
- Как стигнахте до идеята, че има нужда от събитие като InteliFresh?
- За всички, които са следили нашите публикации и изяви през последните три години, нашата позиция винаги е била, че нашето овощарство и зеленчукопроизводство трябва да се развива, да става по-интензивно, да отговаря повече на търсенето и да търси своите международни пазари.
 
Разчитайки единствено на вътрешния пазар, няма как да получи този тласък на развитие, които всеки един добър бизнес би искал. Постоянно говорим за нуждата от качествена продукция, от сертификация, от заготовка, от маркетинг, от намирането на подходящи партньори и по тази линия от две години насам се зароди идеята, че за такъв тип форум има място в нашата страна.
 
Особено откакто миналата година в Белград се провежда един подобен форум, който е посветен на търговията с плодове и зеленчуци за прясна консумация в Югоизточна Европа.
 
И забележете, че той се организира в Белград, а не някъде другаде. Тъй, че това още повече ме вдъхнови да положим усилията и да направим нещо подобно и у нас, защото някак си е хубаво да покажем пътя за успеха към западните пазари, към тези пазари, които могат да дадат достатъчно добра цена на нашите производители.
 
Много се спекулира за значението на руското ембарго от няколко години насам и политиците като че ли бяха вперили поглед и приказки в тази посока колко губим. Но истината е, че повече или по-малко всички държави в Европа загубиха, но те много бързо се ориентираха накъде да насочат търговските потоци и в крайна сметка дори спечелиха повече, отколкото загубиха. 
Крайно време е и ние да започнем да мислим по този начин – как да печелим повече. 
 
- Нашите производители дали ще могат да задоволят нуждите за количество?
- Това е един от най-съществените проблеми – как да се гарантират достатъчно големи по обем и еднородни по качество доставки. Именно в тази посока искаме да работим. Самите хора да осъзнаят, че начинът, по който могат да достигнат до тези пазари, защото тези пазари наистина дават добри цени, е този.
 
 
Искаме да покаже чуждестранен опит – как това нещо се случва навън. да покажем, че сдружаването на производители не е въпрос на стимули на държавата или на министерството, или на субсидии. Това е бизнес нужда или бизнес логика, която трябва да се осъзнае. Точно затова сме поканили и един много добър пример в това отношение от съседна Сърбия. Интересно е, че Сърбия много добре се справя на международните пазари, изнасяйки плодове.
 
Тя е вторият най-голям износител на малини в Европа, разбира се и на друга продукция. И щом те могат да правят такива количества и да работят на европейския пазар, някак си е обидно ние, бидейки в ЕС и възползвайки се вече 10 години от общ пазар, да изглеждаме като джуджета на този фон. 
 
- Какъв е другият акцент на събитието?
- По естествен път се наложи акцентът с биологичната продукция. Успяхме да влезем в контакт и имаме интерес от топ 3 от компаниите, които са снабдители с биологична продукция в Румъния. Те ще разкажат за това какъв е пазарът на биопродукция в Гърция, в Румъния, в България.
 
Какви са възможностите за българските производители на качествена биологична продукция да изнасят в съседните държави, а чрез тях и на по-отдалечени дестинации. Така че това е един много сериозен акцент за истинските биопроизводители. Тези, които смятат с това нещо да развиват бизнес и да печелят международни партньори. 
 
- Как застраховането влезе в програмата на InteliFresh?
- Застраховането е една тема в българското земеделие, която винаги е много конфликтна. Много често се чуват обвинения от двете посоки. Като цяло е някакво неразбиране и има слаба култура на застраховане – какво е възможно, как по-добре да защитим своя интерес, какво можем да очакваме от застрахователния пазар. 
 
Поканили сме застрахователен брокер, който да разкаже за тънкостите на застраховането и за това как самите производители трябва да гледат на този процес и да си помогнат в намирането на достатъчно добър застраховател и как могат да защитят по-добре себе си.
 
 
Така че всички теми са свързани изцяло с практиката. Тука не става въпрос за фаворизиране на дадена компания или продукт, а по-скоро за изцяло практични съвети – как да работим заедно, как да произвеждаме по-добре, как да отговаряме на изискванията, където ни дават добра цена за нашата продукция, как да се защитим по-добре чрез застраховане, т.е. всичко е насочено изцяло към практическия интерес на фермера. Ще покажем пътя оттук нататък, по който трябва да се върви. 
 
Крайният потребител е този, който създава пазара по начина, по който го виждаме днес. Постоянно говорим за изкупвач, търговци, търговски вериги, кой какви условия задавал, какви изисквания имал, но истината е, че това са изискваният, които ние като потребители налагаме.
 
Това е, което ние искаме да видим в своята кошница, когато отидем в супермаркета или на пазара. От тази гледна точка ще направим един превод между реалното търсене – това, което консуматорът е склонен да плати и то добре и начинът, по който тази продукция може да стигне до него. 
 
- Освен сърби и румънци, ще има ли и други чуждестранни представители?
- Имаме една голяма търговска компания от Холандия, която има интерес и вече от една година насам работи, макар и с по-малки обеми, на българския пазар. Холандия би могла да бъде огромен портал за всеки вид продукция, която може в достатъчно големи обеми и качество да бъде предоставена, защото знаете, че тя освен на топ място в земеделското производство в Европа, е и огромен търговски, логистичен и транспортен хъб за земеделска и селскостопанска продукция за целия свят. Така че и това е една врата, която се надявам, че ще успеем да отворим.