Моето виждане като малък производител е, че можем да постигнем баланс между вътрешен и външен пазар в съотношение 50 на 50, максимум 60 на 40, сподели Мария Василева от семейна ферма в пловдивското село Строево за Агри.БГ.

Животновъд: Български продукти трудно пробиват на европейския пазар

В стопанството й днес се отглеждат 600 животни от Лакон. Мария и семейство й са едни от първите в България, които започват работа с тази порода, като първоначално купуват 15 бройки. 

„Това е едно изключително благодатно животно с лесна поддръжка и добър млеконадой. Предимство е, че в крайния продукт липсва натрапчивата миризма на овче мляко, което гарантира по-широк кръг от клиенти,“ убедена е Василева. 

Фермата е създадена през 2015 г., като в основата стои баща й. Понастоящем той се занимава предимно с животните, като е делегирал на нея и екипа й доверието за мандрата и пласмента на продуктите.

„В стопанството работят 4 човека, които се занимават с животните. В мандрата сме още 10 човека, които отговарят за производство, пласмент, продажби. Смятаме още едно стадо да формираме и това ще е максималният ни капацитет,“ разкрива плановете си производителят.

Стопанството е създадено на място, където винаги са гледани животни, като риби, дребен и едър рогат добитък, птици. Отначало те са главно за собствено ползване и удоволствие, а по-късно идва идеята да се направи ферма.

„Но както повечето малки ферми, притиснати от фразата, бизнесът е бизнес, бяхме принудени да помислим за следващата стъпка, т.е. да добавим принадена стойност към суровината, която произвеждаме. От 2018 г. имаме мандра и предлагаме млечни продукти на пазара,“ обяснява Василева. 

Днес производителят няма никакви притеснения относно реализацията на продукцията, защото потребителите са все по-информирани и осъзнати в избора си на храна.

„Произвеждаме кисели млека, сирена, кашкавали, масло. Характерното за нашите кисели млека е, че не са хомогенизирани. Избрахме да не работим по БДС, който ни задължава да хомогенизираме млякото. Чрез този процес ние нарушаваме естествената мастна структура на прясното мляко. За нас това не е най-доброто. От друга страна, това бе единственият начин да гарантираме на крайния потребител чистота на финалния продукт без сухо мляки и палмово масло,“ обяснява дамата.

В България семейната ферма продава основно по фермерски пазари. Имат също 4 фирмени магазина в Пловдив и София, както и дистрибуция в чужбина.

„Идеята е, че храната не е ексклузивен продукт. Тя трябва да бъде качествена и достъпна за всички. Изнасяме за няколко страни в ЕС, по-конкретно Англия, Германия и Белгия. Предимно в български магазини и тези, които обслужват турската общност,“ споделя производителят.

Освен с липсата на работна ръка, с която се сблъскват всички в животновъди, тази година продължителната суша също затруднява производството в семейната ферма.

„Хубаво е, че нашите животни не са изцяло пасищни. Тоест този процес при нас се регулира. В Балкана обаче имаме и месодайни животни, отглеждаме телета. Там всичко изгоря тази година,“ жалва се животновъдът.