Все още в България основният критерий при покупка е цената с не малка доза съжаление констатират лозари и винопроизводители в Северозападна България. „Трудно е човек да бъде оптимист за развитието на Северозапада. Основният проблем е обезлюдяването и липсата на квалифицирани кадри – това важи за всяка бизнес сфера”, каза пред Фермер.БГ Тодор Цеков, председател на управителния съвет на Балканска гражданска коалиция – Белоградчик, който взе участие във форума под мотото "Пътят на виното", който е с акцент насърчаването на възможностите в областта на лозарството и свързаните с това производство услуги.

 

Участници са производители на грозде и вино, както и търговци от трансграничния регион. Това събитие е отлична възможност за тях да развиват своя бизнес и да се родят по пътя на виното нови партньорства, категорични са партньорите.
Само преди половин месец партньорите по трансграничен проект приеха първата по рода си маркетингова стратегия за представяне на български и румънски вина на европейския пазар. Стратегията е насочена към малки и средни производители с производство до 150 тона висококачествено вино.


Икономическата мисия беше предшествана от делова среща, в която партньорите споделиха иновативни идеи, свързани с популяризирането на качествени местни български и румънски вина. В нея участваха партньорите по проекта „Пътят на виното”, който се реализира по Програмата за трансгранично сътрудничество Румъния – България от Румънската асоциация за трансфер на технологии и иновации (ARoTT) – Крайова, Университетът в Крайова, Националния център за информационно обслужване – Плевен, „Балкан – гражданска коалиция” – Белоградчик и Агенция „Регионално развитие и бизнес център 2000” – Монтана. Участниците дискутираха възможностите – чрез Музей на виното в Крайова и туристически маршрут “Пътят на виното” – да се продължи работата по промотирането на местните вина.


Вече се обсъждат и някои иновативни решения като създаването на специализиран сайт и на интерактивен портал, в който ще има база данни с информация за производители от трансграничния регион и за техните колекции вина.


Едно от предложенията е да бъде създаден онлайн магазин, сподели Стилиян Върбанов, председател на управителния съвет на Националния център за информационно обслужване – Плевен, партньор по проекта. „В Европа има много наши сънародници – както българи, така и румънци, които ще могат чрез онлайн магазина да си купят вино, чийто вкус помнят. Защото в един магазин в Мадрид, например, със сигурност няма местни български и румънски вина. Това е и начин нашите вина да бъдат рекламирани в Европа”, каза г-н Върбанов. И допълни: „Конкуренцията в сектора е много голяма и трябва да се преборим не само с традиционно силните френски и испански вина, а и с инвазията на аржентински, чилийски и австралийски вина, които в последно време окупират пазарите. В тези държави има национална политика. В Чили, например, държавата е създала много сериозни политики, подкрепящи развитието на лозарството и винопроизводството”.


Затова задачата, която партньорите си поставят, е не само търсенето на пазар за местните български и румънски вина, а и повишаването на конкурентоспособността на нашите вина на външните пазари. Пътят за това минава и през включването в лозарската практика на пазарно ориентирани и икономически рентабилни сортове грозде.


За Фермер.БГ проф. Габриел Владуц, президент на Румънската асоциация за трансфер на технологии и иновации (ARoTT) – Крайова, сподели, че заедно с партньорите си сега правят изводи за най-добрите практики, които да ползват в бъдеще. Румънците вече имат добит опит в създаването на виртуален пазар на едро, в който също работиха с партньорите си от Плевен.
„Дунавската стратегия е тази, която ни дава повече възможности да реализираме нашите общи идеи. При това не само по отношение на партньорството Румъния – България, а и общи идеи и цели – пазарна реализация, които имат всички страни по поречието на Дунав. Това е печелившият път. Искам да подчертая нещо важно – заедно със Стилиян Върбанов и с Тодор Цеков ние работим по провеждането на изложение на местни вина в Крайова, което ще се проведе през ноември.

 

Това е пътят към намирането на пазарна ниша в Европа, ще разчитаме и на научната мисъл в сектора на лозарството и винарството, както и на експертите по маркетинг, защото те са хората, които ще помогнат за доброто промотиране на продукцията на европейските и световните пазари”, каза проф. Габриел Владуц. И допълни, че като обикновен гражданин на Крайова – шестият по големина град в Румъния, би искал да намери в търговската мрежа българско вино, в чиито отлични качества лично се е убедил. Според него „Пътят на виното” разкрива път за бъдещи успехи.


В икономическата мисия в Плевен още веднъж беше представен проектът „Пътят на виното”, предвидено е и време за директни контакти между участниците, както и презентация на вина. В програмата за участниците е предвидено и посещение на шато Бургозоне - млада българска винарна, недалеч от Оряхово, чиято продукция вече има европейско признание за качество.

 

© 2012 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!