Организациите на производители и кооперативите са много добре развити в Западна Европа. Чрез тях фермерите имат достъп до много информация и купувачи, до които сами трудно биха стигнали, каквато е и ситуацията в България. 
 
 
Отличен пример за такъв кооператив е BelOrta – най-голямата организация на производители на плодове и зеленчуци в Белгия, която е и лидер на европейския пазар. 
 
BelOrta се създава след сливането на два белгийски кооператива Mechelse Velingen и Coöbra, което се случва през 2013 г., които функционират от десетки години. 
 
Аукционът на BelOrta е популярен в цяла Белгия, а от него се купуват стоки за над 75 държави в целия свят. Първият аукцион е проведен през `50-те години на 20 в. и оттогава се е разрастнал до такива размери, че оборотът му за миналата година е 439 млн. евро
 
За фермерите
Три пъти седмично във фермата на производителя, който е член на кооператива, отива инспектор по качеството. Продукцията се доставя ежедневно до складовете на кооператива, който са на шест места в цяла Белгия. 
 
 
След като камионът, който е осигурен от кооператива, вземе продукцията, той го доставя в складовете и всяка щайга минава през качествен контрол от инспектор. След това плодовете и зеленчуците се складират в специални за конкретния продукт халета, които поддържат специална температура, подходяща за стоката. 
 
На ден над 1000 камиона доставят и отнасят над 4 000 тона продукти от складовете на BelOrta. 
„За нас е много важно да не създаваме състезателен характер на отношенията между производителите и се опитваме да организираме еднакъв и общ пазар за всички. Това означава, че имаме няколко организации на производители, които са свързани в една пазарна платформа“, разказа за Фермер.БГ Люк Пеетерс от BelOrta. 
 
Изискванията за качеството на продукцията към всички 1300 производители, членуващи в кооператива, са еднакви. 
 
 
„За да станеш член на кооператива трябва да влезеш еднократно с капитал от 125 евро. И ние им гарантираме 6% дивиденти върху този капитали“, обясни Пеетерс и добави:
 
„Колкото по-малко пари взимаш от своите членове, толкова повече те ще могат да инвестират в по-добро производство. Така сме сигурни, че имат достатъчно капитал в стопанствата си. Не е задължително да произвеждат повече, а произведеното да бъде с най-добро качество“. 
 
Той каза още, че в договора между кооператива и фермера е посочено, че 100% от B2В отношенията на фермера трябва да бъдат направени през кооператива, комисионната, която плаща фермера на кооператива за всяка продажба е 1,5%.  
 
Ако фермерът има нужда от опаковъчни материали, кооперативът ги осигурява, което е абсолютно безплатна услуга. Друга услуга е за фермерите е пълен достъп до пазарна информация по света и в Белгия, контролът на пестицидите, нови сортове и т.н. 
 
Доста от производителите използват алтернативни източници на енергия и кооперативът им осигурява информация за развитието на този сектор, ако те желаят. Също така, ако фермерът има нужда от лаборатория, която да провери качеството на продукцията му, това му се осигурява чрез кооператива, защото ако го направи самостоятелно, ще му бъде много скъпо. 
 
„Какъвто и въпрос да имат фермерите или купувачите относно цялата верига, за да бъдат по-успешни и да произвеждат по-качествени плодове и зеленчуци, ние им я подаваме“, обясни Люк Пеетерс. 
 
Как функционира аукциона
Цялата продукция се предлага на специалния аукцион, който се провежда 6 пъти седмично от 7:00 до 10:00 ч.
 
 
„За да бъдеш купувач на аукциона, от BelOrta искат банкова гаранция и кредитна застраховка, така може да се купи всичко, което искаш. Банковата гаранция зависи от средния оборот на търговеца“, каза Пеетерс. 
Шест дни в седмицата залата на аукциона работи за 600 регистрирани купувачи, които използват 6 компютъризирани аукционни часовника. Самите купувачи може и да не присъстват в сградата, защото това може да става и онлайн, така че те може да са във всяка точка на света. 
 
Цената на часовника пада с 6-7 евроцента/секунда. Първият, който натисне бутона пред себе си – спира часовника и може да говори с оператора. Цената е фиксирана и не може да се преговаря за нея, а при разговора с оператора може да се обяви количеството, което искаш да купиш. 
 
Купувачите не виждат продуктите, те разчитат на кодова система, чрез която знаят къде и как е отгледана продукцията. Тя се изгражда на базата на система за качество, която BelOrta следят да бъде изпълнявана стриктно. 
 
Много са важни условията за плащане, които не подлежат на преговори. Плаща се в рамките на 10 дни. 
„Така гарантираме на фермерите, че ще им бъде платено в рамките на тези десет дни. И това са условията и за големите, и за малките купувачи. Ако започнем да правим разлика между тях, ще съсипем системата“, каза Люк Пеетерс. 
 
Бордът на организацията е изцяло с избираеми позиции, като в него участват  активни производители и консултанти, като задължително има представители на млади хора, ангажирани в производството. Често те са синове и дъщери на производители, членуващи в кооператива. 
 
На всеки три месеца младежката организация на кооператива се събира, за да дискутира актуалните въпроси за организацията. 
Членовете на борда се избират, но не всичките едновременно, а 50% от тях. 
 
„Така се осигурява приемственост и възможност винаги да присъстват хора, които са запознати с процедурите“, каза Пеетерс. 
Годишният оборот на кооператива през 2017 г. възлиза на 439 млн. евро. 
 
„Дори един фермер да е малък, ако качеството на продукцията му е на топ ниво, толкова повече печели той, защото ние се целим само в най-високи стандарт“, отбеляза Пеетерс. 
 
Според него силата на организацията на производителите е, че купувачът може да намери всичко, което иска на едно място и то на една цена. 
 
 
Докато ползата за фермерите е, че се занимават само с фермерство – не търсят купувачи, опаковки, транспорт и т.н. Всичко това е осигурено от кооператива. 
 
Дейността на организацията има и социална насока, разказа Пеетерс.„Ако има непродадено количество от плодове или зеленчуци, те се даряват на социални организации и хранителни банки“, добави той. 
60% от изтъргуваните продукти са за износ към Франция, Германия, Нидерландия, САЩ и Япония, а 40% отиват за супермаркетите и търговците на едро в Белгия.