Докато ограниченията заради COVID-19 затрудниха пласирането на селскостопанска продукция, типичен пример за това е богатата реколтата 2020 от картофи, то има хора, които не могат да си купят дори картофи не защото са потърпевши от коронакризата, а защото кризата при тях е перманентна. Те няма да хапват картофени ястия в ресторанта дори когато той бъде отворен.

Предай нататък: Фермери помагат на фермери в дни на COVID криза

Има обаче и хора, които, въпреки собствените си загуби, решават да помогнат с каквото могат на по-нуждаещите се. Не малка част от тези хора са точно българските фермери. “Бъди добър и дари от сърце“ е мотото на благотворителната кампания, организирана от Национална асоциация на картофопроизводителите (НАК).

„Моля всички които желаят да дарят картофи, независимо колко дори и един чувал, да ни пишете или се свържете с нас по телефон. Оказа се, че има доста места на който можем да помогнем при желание и от сърце. Нека да спрат да ни критикуват, че само искаме пари, а не даряваме и не помагаме, като имаме толкова много продукция“ е призивът, публикуван на сайта на асоциацията.

След него нещата започнали да се случват лавинообразно – фермерите се обаждали да даряват, а списъкът с нуждаещи се ставал все по-голям. Към днешна дата вече са дарени 18 тона картофи на социално слаби хора и такива с различни затруднения, живеещи предимно по места, „забравени най-вече от държавата“, казва председателят на НАК Тодор Джиков пред Агри.БГ.

„Много сериозно се ангажираме през този месец с инициативата. У картофопроизводителите има истинско желание за помощ. Всеки предпочита да дари продукцията си, отколкото да я изхвърли в реката. Въпреки собствените си проблеми, хората се ентусиазираха и даряват. Направихме организация в доста населени места. Носим на място пратките на възрастни хора, такива, които са с трайни увреждания и не могат да се придвижват. В девет общини даряваме картофи за социалните кухни. От спестените за основната суровина при гозбите средства те могат да си купят други нужни суровини или маски и дезинфектанти. В няколко града предоставяме безплатно картофи на ресторанти, които готвят за социално слаби“, разказва за кампанията Джиков.

Инициативата продължава да се разраства, а от асоциацията ще предложат съдействие и на Червения кръст, ако е възможно, ще отделят количества и за техните социални кампании. На сайта на НАК са публикувани телефони за контакти за всички, които имат желание да станат част от каузата и да дарят. Доброто също е заразно, но за разлика от коронавируса, прави щастливи и двете страни. 

„Благодаря от сърце на всички, които се включиха в кампанията и дариха, благодаря и на кметовете и кметските наместници, без чиято помощ нямаше да се справим, благодаря много на жена ми – Мадлен, за силата, духа и че се зае много отдадено с каузата“, каза  Тодор Джиков.