Екосхемите ще бъдат водещата иновация в зелената архитектура в новия програмен период на Общата селскостопанска политика (ОСП) 2021-2027 г., която трябва да доведе до по-устойчиво и зелено земеделие.
Новите екосхеми, или как ще се променят зелените плащания
В предишния материал ви разказахме за предложенията на ЕК за прилагане на еко-схемите, както и коментари на водещи анализатори по тях. Настоящият материал представя един по-критичен поглед на експерта по ОСП проф. Алан Матюс.
Екосхеми - допълнителен инструмент, но с ограничения
Какви са правилата по отношение на еко-схемите? Плащанията по тези схеми ще се извършват съгласно финансовите правила за всички директни плащания по Първи стълб. Това означава, че средствата, отпуснати за екосхеми, трябва да бъдат изразходвани през определената година, докато при Втори стълб (Програма за развитие на селските райони) неизползваните средства могат да се пренасят от една година към следващата и дори след програмния период на Многогодишната финансова рамка (МФР).
По ПРСР плащането може да бъде поискано само от „истински“ земеделски производители за „допустими“ площи (съгласно предложенията на ЕК и ЕС). Държавите-членки могат да проектират еко-схеми по начин, който изисква само едногодишно задължение, като земеделските производители декларират ангажимента си с обикновена декларация през май всяка година за плащания, които ще бъдат извършени в края на годината.
Васил Грудев: Зелените мерки ще бъдат задължителни за базовите плащания
Комисията обаче потвърди в своя документ за въпроси и отговори, че държавите-членки имат възможност да разработят многогодишни схеми, които биха могли да бъдат формирани чрез многогодишен договор. В този случай единствените разлики биха били свързани с различните правила за бюджетиране и правилата, определящи подпомаганите области и бенефициенти.
Екосхемите могат да бъдат отворени за всички земеделски производители или могат да бъдат насочени към конкретни територии или пък към определени групи фермери, при условие че това е разписано и обяснено в анализа към Стратегическия план. Освен това държавите-членки могат да приложат процедура за подбор, ако съществува риск твърде високият брой да доведе до намаляване на сумата на единичното плащане под минималното ниво, предвидено в Стратегическия план.
И накрая, размерът на плащанията може да се основава или на принципа на компенсиране на направените разходи, или на пропуснати доходи от земеделския производител. Той се задължава да следва конкретна практика на управление, или да даде конкретен резултат, или да бъде направен като допълнение към основните плащания за подпомагане на доходите.
Критична оценка на водещите еко-схеми
Ще бъдат необходими доста допълнителни дискусии за изясняване на всички въпроси, свързани с екосхемите. Дори самата Европейска комисия призна това.
В заключение, Алан Матюс добавя, че екологичните показатели на новата зелена архитектура като цяло, както и на екосхемите в частност, зависят от три общи аспекта:
- трябва да се търси цялостното ниво на изпълнение на мярката, така че то да е достатъчно, за да модифицира картината в общ мащаб.
- нивата на плащане трябва да са адекватно свързани с предоставената екологична продукция.
Слабата цялостна екологична ефективност не е заради това, че мерките са неподходящи сами по себе си, а че последните два аспекта са неадекватно разгледани. Отново, голяма част от обществения дебат около еко-схемите се фокусира върху подбора на мерки, докато останалите два аспекта някак си дори не се обмислят.
Разработването на екосхеми продължава.
Следете темата и на cap4us.agri.bg.
0 КОМЕНТАРА