Изложенията на био продукти са пътят към българския потребител. Около това мнение се обединиха биопроизводители на Националния празник на биоземеделието в София.

Организирането на борси и изложения на биопродукти, подпомага значително взаимодействието между българските биоземеделци в утвърждаването им на пазара, посочи биопроизводителя Петър Петров.

„Преди 5-6 години бяхме принудени да продаваме продукцията си на същата цена като конвенционалните. Тъй като я отлгеждаме по биологичен начин, добивите ни са двойно по-ниски, което ни правеше неконкурентноспособни. В последните 1-2 години се наблюдава някакво раздвижване на пазара. Хората търсят както биовината, така и биохраните, започнаха да се замислят какво слагат на трапезата си, особено майките за децата, младите хора, и не толкова младите. Смело мога да заявя, че в последните 1-2 години пазара се раздвижи и започва да се оформя по начин, по който е в другите страни, обясни Петър Петров.

Според производителите важен фактор за повишаване на търсенето на биопродуктите са информационните и промоционалните кампании, които да акцентират върху качествата и предимствата на биопродуктите пред конвенционалните.

„Хората трябва да искат да разберат, да се събудят, да са готови те да търсят информация, иначе колкото и да им се дава да четат, когато самия потребител не е готов да търси разликата между биологично чистия продукт и конвенционалния, няма как да я получи. Всяко едно изложение, което се организира е в огромна помощ – повод да се срещнем с хората, да им обясним какво означава био, защото много хора не знаят какво значи, или пък не вярват, че ни има, каза Росица Телкеджийска – биопроизводител на плодове и зеленчуци, представител на биоферма Моровско село.

Близо 90% от биопродуктите се изнасят, поради все още слабото им търсене на родния пазар. Биоземеделците произвеждат най-вече първичен продукт, който се обработва от чужди фирми. Така печалбата им е минимална. Това, заедно с високите изисквания към земедлеците обаче не пречи броят на желаещите да произвеждат биопродукти да расте.

Сътрудничество между големите търговски вериги и местните биопроизводители засега липсва, смятат биопроизводителите.

„С големите търговски вериги не работим, защото не можем да отговорим на техните изисквания за количество, за това сме се насочили към малките биологични магазини в София и в страната, коментира Петър Петров.  Ние сме малки земеделски производители,  обединили сме се в Асоциация биопродукти, за да си помагаме, защото заедно сме по-силни“, посочи още той.

Министър Иван Станков е уверен в това, че българинът ще осъзнае, че консумирането на екологично чиста храна е много важно за здравето и ще оцени по-високо родното биопроизводство.

„Проблемът е в това, че хората са доста обеднели в България, но аз силно се надявам, че с всичко това, което се прави, с новите предложения за биосектора в ОСП, при всички случаи ще има по-голямо търсене и по-голямо потребление на тези продукти. Аз смятам, че от националните доплащания трябва да се отдели известен процент и за биологичното земеделие, защото то е също заложено като един от приоритетите в бъдещата национална стратегия на България“, посочи министър Станков.
 

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!