След дълги преговори и много емоции в бранша, както и след провеждането на няколко заседания на работната група, най-атрактивната подмярка от Програма за развитие на селските райони (ПРСР) - 4.1, вече е отворена, а приемът на проекти ще продължи 3 месеца.

Марта Йонкова: Възможности по подмерки 4.1 и 4.2 има, но проектите да не са на всяка цена

За новостите, въведени в последния момент и важните моменти, на които фермерите трябва да обърнат внимание, се обърнахме към експерта Марта Йонкова от СМАРТ АГРОСТАРТ.

Обща рамка
Подмярка 4.1 стартира с бюджет от близо 216 000 евро, които ще бъдат разпределени между бенефициенти с проекти на стойност до 1,5 млн. евро. В общия случай субсидията ще бъде в размер на 50% за проекти до 1 млн. евро и 35% за проекти между 1 млн. и 1,5 млн.евро. За инвестиции, допринасящи за целите на инструмента на ЕС Next Generation, субсидията може да бъде увеличена с 25%. Това увеличение касае инвестиции в иновации, в цифровизация и автоматизация на производствените процеси, в оборудване и съоръжения за опазване на околната среда, в производство на енергия от ВЕИ, напояване и др. Наложено е ограничение от 250 000 евро за инвестициите в земеделска техника.

Допустими кандидати по подмярката са такива, които имат регистрация като земеделски производители минимум 36 месеца преди кандидатстването и размер на стандартния производствен обем на стопанството (СПО) минимум 8000 евро.
Оценяването и одобрението на проектните предложения ще се извършва според предварително определен списък с критерии, който беше обект на широко обсъждане през последните месеци.

Кориандър и резене – обратно в играта
След последното заседание на работната група по подмярка 4.1, някои култури бяха добавени в списъка с приоритетни сектори, за развиването на които кандидатите могат да получат допълнителни 20 точки по критериите за оценка. Такива култури са кориандърът, резенето, орехите, лешниците и бадемите. Важен момент е, че инвестиции за производството на кориандър и резене са допустими само в случай, че кандидатът е отглеждал тези култури в някоя от предходните три стопански години и то до площите, на които ги е отглеждал. При черупковите овощни видове пък инвестициите по проектите ще са допустими единствено за съществуващи вече насаждения.

Дублиране на критерии за оценка
В Приложение №1 от Условията за кандидатстване по 4.1 са описани подробно инвестициите, касаещи иновациите, опазването на околната среда и ВЕИ, за които по проектите ще се получават допълнителни точки. От уточненията в приложението става ясно, че критерият за иновации, носещ 15 точки, не може да се комбинира с тези за напояване и околна среда/ВЕИ, което е нов момент в подмярката. Всеки бенефициент ще трябва да прецени коя инвестиция към кой критерий за оценка да отнесе в зависимост от вида й и нейната стойност като дял от целия проект.

Процедура за избор на доставчици
Една съществена особеност на последния вариант на 4.1 е пояснението относно обвързването на процента финансиране с процедурата по избор на доставчици. В общия случай, при субсидия до 50%, кандидатът трябва да избере своя доставчик на продукти или услуги предмет на инвестицията преди подаване на проекта, като това може да стане чрез 1 оферта в случай, че за съответния актив/услуга има определен референтен разход, или с 3 оферти, когато не е определен такъв. Но в случай, че по проекта е заявена повече от 50% финансова помощ, процедура по публичен подбор на изпълнител (т.нар. ПМС 160) се провежда за всички елементи на инвестицията, включително и за предварителните разходи по проекта. Това е приложимо винаги когато усреднената стойност на подкрепата за целия проект надвишава 50%. Важно е да се отбележи, че бенефициентите имат възможност да избират дали да поискат по-висок процент финансиране или не.

Фотоволтаиците – новият хит
И тъй като едни от най-популярните въпроси напоследък касаят производството на енергия от възобновяеми енергийни източници и в частност фотоволтаиците, е важно да се уточни отново, че енергията, произведена от такъв тип инвестиции НЕ може да се продава. Тя може да се използва единствено за собствени нужди на стопанството на кандидата. Това обстоятелство не е променяно в последните варианти на Условията за кандидатстване и изпълнение, но често остава неразбрано.

Административна тежест – подобрения
Съществено облекчение във финалния вариант на условията за кандидатстване е възможността част от документите да бъдат заменени с входящи номера на етап кандидатстване и представени на по-късен етап. Това в голяма степен ще облекчи бенефициентите и ще им даде възможност да подадат своите предложения в допустимия за това срок. Облекчението се отнася за документи като Разрешения за строеж и поставяне, Становища от РИОСВ, одобрени от съответните институции инвестиционни проекти,  разрешения за водовземане и др.

Като цяло предстои подготовката на интересни проектни предложения, адаптирани към новите условия, които се различават немалко от прилаганите до момента. В следващите три месеца земеделските производители имат възможността да подкрепят своите производства, съобразно нуждите си, подготвяйки се по възможно най-добрия начин за предизвикателствата, които ги очакват както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.