Тол системата тръгва на 1 март, но с тарифи, предложени от транспортния бранш. От мрежата отпадат и второкласните пътища. Това ще важи за следващите три месеца. Ако след пробния период приходите не отговарят на очакванията на властите, таксите за тежкотоварния превоз ще се вдигнат.

За 14 хил. км: Камионите няма да плащат нито винетка, нито тол такса

Този компромисен вариант бе постигнат днес след среща на превозвачи с премиера Бойко Борисов. Според договорката отпада планираният за понеделник национален протест, но стачната готовност в транспортния сектор остава. 

В понеделник ще бъде гласувана новата тарифа, която превозвачите предлагат. Според последния вариант тол такса ще се плаща само за магистралите и първокласните пътища. 

„Имаме спор по това, колко ще бъде сумата, която може да се събере от тези тарифи, и от тези, които бяха приети вече на МС. Ще видим в реално време кой е прав в спора. Приемаме като отстъпка три месеца да работим с тарифите, които браншовите организации предложиха“, заяви регионалният министър Петя Аврамова, цитирана от БНР.

За отпадането на второкласната пътна мрежа от тол системата настояваше Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) с аргумент, че именно тези шосета се използват най-често от камионите, които прибират реколтата.

За да се отчете правилно ефектът от пътните такси в агросектора, разходите трябва да се умножават по две, тъй като единият курс на камионите винаги е празен. 

В края на миналата година Министерски съвет одобри предложението на регионалното министерство обхватът на тарифата да включва 6050 км от общо 20 хил. километра републиканска пътна мрежа. За останалите 14 хил. км тежкотоварните превозни средства да не дължат нито винетна, нито тол такса. 

Тогава потърсихме за коментар председателя на НАЗ, според който с тези отстъпки започва да се постига баланс.

„Това е едно облекчение за нас. Така ще имаме възможност за дублиращи пътища, по които да се минава, и да не се качваме на такива, за които се плаща тол такса“, коментира тогава за Агри.БГ Костадин Костадинов.