3000 килограма розов цвят са нужни, за да се получи едва един килограм от уникалното българско розово масло. На същия принцип именно дългогодишните усилия, отдаденост и отношение към нещата раждат най-добрите резултати. Пример за това е биологичният агробизнес с етеричномаслени култури, плодове и зеленчуци на семейство Ралчеви от Панагюрище.

ДАМИТЕ В СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО

Веселина Ралчева е известна в българското земеделие като един от доайените в родното биопроизводство, понастоящем член на Управителния съвет на Българска асоциация биопродукти (БАБ) и активен браншови представител. През 2019 г. тя е първата, спечелила престижната награда „Биопроизводител на годината в България“. По време на „Агра 2023” бе обявена и за „Лауреат БИОФАКТОР“ на Висше училище по агробизнес и развитие на регионите (ВУАРР).

Но това са само малка част от успехите на панагюрската биопроизводителка. Семейният бизнес с биокозметика на Веселина и Николай Ралчеви се наложи сериозно както на родния, така и на международния пазар през последните няколко години, а за него вече активно работят и трите им деца – Васил, Мария и Елена. 

 

Г-жо Ралчева, преди 6 години в интервю за Агри.БГ заявявате, че развитието на българското земеделие пряко зависи от бъдещето на Европейския съюз и изразявате оптимистични очаквания. Оправдаха ли се те и какви са очакванията Ви днес?

Слава Богу, Европейския съюз (ЕС) устоява на предизвикателствата и кризите. През 2017 г. едва ли някой е очаквал кризите, пандемията и войната, които се случиха. Днес, в глобален план съм по-скоро оптимист, защото ЕС се справи, но в национален план нещата не са точно така. Изключително много закъсняхме с изработването на Стратегическия план и с визията за развитие на земеделието през този програмен период, който вече се скъси до 4-годишен. Много от политиките бяха разписани и променяни в последния момент. Цели браншове бяха изненадани от финалния вариант на Стратегическия план. 

Не успяхме да използваме това забавяне за сериозен анализ и специално изработване на нормативната уредба. Може би причината се корени и в това, че ние от 2 години сме в постоянни смени в ръководството на Министерството на земеделието, постоянна нестабилност и текучество на правителства. Трябва много бързо да се действа и да се направят промени по Стратегическия план, защото в голямата си част той е неработещ. 

Освен това изключително много се закъсня с разяснителната кампания. Хората са объркани. Не съм сигурна как изобщо ще приключи кампанията след като все още има наредби, които са в процес на обществено обсъждане и никой не знае в какъв финален вариант ще се появят в Държавен вестник една седмица преди финалната дата за Кампания 2023.

 

А как се промени конкретно родният биосектор за 6 години?

За съжаление, последните няколко години биооператорите сериозно намаляха. Достигнахме едни прилични нива преди 3-4 години, след което започна спад. Проблемите са в много сериозната административна тежест, в липсата на доверие и достатъчно добре развит пазар в страната. Това се дължи на две основни причини: отлив от сектора на първоначално влели се в него производители само заради субсидиите; на действително разочаровани хора, които след поредица наказания или прекратени ангажименти, са върнали сериозни суми и се отказват от биопроизводството.

Почти ежедневно се обаждат колеги с такива проблеми. Тъжно е да наблюдавам тяхното отпадане от биологичното производство, тъй като е изключително трудно да се привличат хора.

Веселина Ралчева: Не мога да разбера как не се влиза в положението на тези производители и много често с лека ръка се изричат фрази: „ами, защо не са чели, „да са видели”, „няма да кандидатстват тогава”. Това са думи на хора, стоящи на бюро, които никога не са създавали градина. 

Въпреки всички трудности непрекъснато има нови, млади хора, които се насочват към биопроизводството и това ме радва. Много е важно да не ги разочароваме и откажем.

 

Част от тези млади хора са и Вашите деца. Какво се случи в личен план с биопроизводството Ви от 2017 г. насам?

След като завършиха образованието си в чужбина – „Агробизнес и менижмънт на агробизнеса”, „Маркетинг и мениджмънт”, „Финанси и управление на бизнеса”, те се насочиха повече към маркетинга. Това се оказа много важно за нас, тъй като ние преди бяхме концентрирани основно в земеделието и преработката, но продавахме предимно непреработени или първично преработени продукти на едро и по този начин много малка част от добавената стойност оставаше в компанията. 

Децата ни разработиха нови продукти на основата на нашите етерични масла и води, но и на такива, които постепенно вкарахме в стопанството. Започнаха производство на козметика с етеричните ни масла и флорални води. Това се оказа спасително за бизнеса именно в тези трудни години, в които парфюмерията и козметиката, особено скъпата, просто замря. Нашите продукти, благодарение на онлайн магазините, достигат вече до 28 страни. 

Тяхната търговска фирма (бел.ред. – на децата) е в топ 10 на най-бързо развиващите се фирми у нас. Открихме и нови възможности - да диверсифицираме културите, които отглеждаме и да се насочим към още по интересни хоризонти, свързани с агротуризъм.  

В момента строим нова дестилерия, по-голяма, с повече възможности за разделяне на процесите, така че да можем да обработваме едновременно различни видове култури и билки. Имаме идея около нея да направим паркове, градини, семинарен и консултантски център, който да бъде свързан с управлението и развитието на арома бизнеса. 

Грижим се за над 1000 дка етеричномаслени култури на компанията и подизпълнители, продължаваме да отглеждаме биологични плодове и зеленчуци и различни зърнено-житни и технически култури, от които правим сеитбооборот на зеленчуците. Това една недостатъчно разработена ниша и сме с идеи, включително с министерството, как тези зеленчуци да достигнат до българските потребители, защото сега в голямата си част отиват извън България и в преработвателни предприятия, където се изкупуват на ниски цени, а в същото време виждаме едни изключително скъпи биопродукти по магазините. 

Трябва да се работи сериозно в тази посока, това е едно от предизвикателствата на следващия период – пазар, доверие, проследяване на веригите на доставки, така че българските биопродукти да достигат на приемлива и прилична цена до българските потребители.

Веселина Ралчева: В същото време е важно да се подчертае, че вече има сериозни обеми от български биобрандове на европейския пазар, които се продават успешно.

 

На какво отдавате този успех?

Първо, България има уникални билки и климатични условия за тяхното отглеждане. Не случайно българските продукти са еталон – включително розовото и лавандуловото масло, но не само. Второ, развиването на добър международен екип от ентусиазирани млади хора и, трето, има много директна връзка между производителя и купувачите без посредници, а зад продуктите стои лична история. 
 

На финал - Вие освен майка, съпруга, земеделец, бизнес дама, браншови представител, винаги сте били обществено активна личност. Как успявате успешно да съчетавате всички тези роли?

Удоволствието идва от самия път към постигане на определена цел във всички тези посоки – да отгледаш и възпиташ децата си, да съхраниш семейството, отношенията, да постигнеш определени обществени цели, които си си поставил, да си успешен в бизнеса. Важното е да успяваш да организираш времето си и да намираш удовлетворение във всяка една от дейностите. А то идва, когато целите са свързани с вътрешния ни свят, когато има емоционална обвързаност. Също така е важно да не се отказваш при малките трудности, да гледаш напред и нависоко. Щом целите ти са високо, препятствията не се виждат, те биват смалени.