Винопроизводители, асоциации и неправителствени организации трябва да обединят усилия и да се работи по единна политика за формиране на национален бранд на виното, с цел страната ни да може да постигне добри резултати и да си върне част от изгубените пазари на вино. Това заяви Цветелина Николова, Управляващ директор на Катарджина Естейт.

 

„България има висококачествени вина, вече имаме самочувствието да ги правим. Ние наистина сме конкурентни с всички държави-винопроизводителки и смятам, че трябва да сме горди с продукта Made in Bulgaria“, добави Николова.

 

Николова с гордост сподели, че благодарение на много усилия, страната ни вече втора година е включена в програмите на OIV – Международната организация по лозата и виното. И в резултат на това, държавите-членки на организацията са променили представата си за нас. „Защото видяха с очите си какво правим в България, видяха, че имаме невероятен климат, подходящи условия, много инвестирани пари в технологии и производства, безспорни специалисти и видяха, че наистина можем да сме конкурентни“, допълни тя.

 

Винопроизводителите в Чили и Аржентина например имат огромна подкрепа, ясна и точна концепция от страна на държавата, в това как трябва да завладеят пазарите по света.  В тези страни са взели решение, че този отрасъл е приритетен и така на производител на вино в Чили, държавата плаща половината от производствената цена. Следователно той може да изнася на наистина конкурентна цена, да продава вина на достъпни цени, на добро качество, при това под общия бранд на държавата. И още нещо много важно. Договарят се с почти всички държави в света да не плащат мита и допълнителни данъци и такси, което не утежнява цената на дадения продукт, когато се внесе в конкретна държава.

 

„Когато има целенасочена държавна политика за конкретен приоритетен сектор, това е от определящо значение за конкурентоспособността на даден продукт. Смятам, че когато си успешен и имаш ясна представа какво искаш да постигнеш на едни определени пазари и как да го постигнеш, ти си успешен не само на вътрешен пазар, но и на външен“, заключи Цветелина Николова.