Въвеждането на термина за качество „планински продукт“ е много подходящ за подпомагането на слабо населените райони в страната, в които попадат и планинските райони. Въпросният термин е описан в делегиран Регламент №665/2014 на Европейската комисия. 
 
 
„Регламентът е изключително лек. Ако говорим за растениевъдство – 100 процента от продуктите да са произведение в планински район. 
 
Ако говорим за животновъдство – последните две трети от отглеждането му да е протекло в планинска територия. Фуражите трябва да са минимум 50 процента от планините. При меда – пашата на пчелите трябва да бъде от планинските територии“, обясни евродепутатът Момчил Неков. 
 
По негова инициатива е проведено проучване за нагласите на българските потребители относно  въвеждането на въпросния термин. 
Причината за необходимостта от този вид термин, според Неков е, че около 40 процента от територията на страната е заета от планини, което означава голяма част от нея. 
 
„Тук идеята е не само да задържим хората в тези региони и да върнем младите в тях, а да има дадем инструмент, който може да им помогне. Целият цикъл да бъде затворен. Не е задължително производителят да бъде биологично сертифициран“, обясни Неков. 
По думите му той е разговарял със земеделския министър Румен Порожанов относно възможността. Това, което се готви в момента е изготвянето на проектонаредба, чрез която да се въведе термина.
 
Снимка:mnekov.eu
 
„Министър Порожанов дори заяви, че ако е нужно, ще се създаде специализирано звено към Българската агенция за безопасност на храните от различни институции, които да следят за контрола и качеството за изпълнението на регламента и да не се допускат суровини от други места и те да се преработват в планината“, добави Неков. 
 
60% от българите категорично подкрепят и вярват в ефекта от въвеждане на термина за качество „планински продукт“. 27% смятат, че  може би ще има добър ефект, 10% нямат мнение, като само 3% са против, сочат данните от проучването, изготвено от агенция АФИС. 
 
Чрез въвеждане на означението „планински продукт“ в България, както и насочване на вниманието към планинското земеделие, възможностите за развитие на земеделските производители от тези региони и активно присъствие на техни продукти на пазара в България и ЕС е една от каузите, добави Момчил Неков.
 
 
„На хората от планинските региони трябва да им се даде видимост, защото производството там е по-трудоемко, има по-слаборазвита инфраструктура, по-малко инвестиции, по-труден достъп, но пък и чиста околна среда.
България може да е една от първите страни в Европейския съюз, която да въведе термина „планински продукт“, смята евродепутатът. 
 
Така хората могат да решат да се занимават с дадена култури, именно защото им се дава предимство. 
 
На базата на европейския регламент се дава възможност за въвеждане на незадължителен термин за качество „планински продукти“. От една година насам вече се прилага в 4 държави-членки – Франция, Австрия, Италия и Румъния. 
 
Снимка:mnekov.eu
 
„От изследването стана ясно, че основните привърженици на това нововъведение са живеещите в столицата, по-заможната част от населението, хората с високо образование и добро здраве; това са и хората,склонни да плащат повече за подобен тип продукти“, обясни Стефан Георгиев, социолог от агенция АФИС. Той допълни, че  5 процента от участвалите в проучването са определили себе си като земеделски стопани, а 14 на сто от респондентите са от планински и предпланински региони. 
 
43% от анкетираните дават положителен отговор, че ако се въведе термина за качество „планински продукт“, ще имат доверие в качеството на продуктите, върху чиито опаковки има знак.
 
Схемите за качество на ЕК са няколко вида. В тях влизат защитените наименования за произход и географски указания (ЗНП и ЗГУ), които са свързани със специфичните климатични и почвени условия на определен регион. Друга мярка са биологичните продукти, а третата възможност, която се дава е за островно земеделие и за планински продукт.  Разликата е, че са в термина „планински продукти“ могат да влизат продукти, които са произведени само в планината. 
 
„Все още не сме говорили с конкретни търговски вериги, защото ни беше необходимо първо да видим дали въобще има интерес към въвеждането на този вид термин, а от проучването се вижда, че има интерес“, каза Неков.