Германия преговаря за създаването на експортна агенция за селскостопанските продукти в Украйна, която би могла да увеличи потока на продукцията на страната в Европейския съюз (ЕС), съобщиха от украинската асоциация UKRSADPROM.
 
 
В края на месец април се проведе работна среща между експерти от Германия, украинската асоциация на производителите на плодове, ягодоплодни продукти и посадъчен материал, които обсъдиха проекта и възможностите за създаване на подобна експортна агенция.
 
На срещата украинската асоциация представи ситуацията с отглеждането на плодове и ягодоплодни в страната, като обърна специално внимание на износа
 
Участниците в срещата обсъдиха основните аспекти и проблеми, свързани с увеличаването на обема на украинския износ на селскостопански продукти в европейските страни. Според тях създаването на експортна агенция значително ще разшири присъствието на украински продукти на европейските пазари, което е и целта на експертите.
 
Това стечение на обстоятелствата обаче притесни още повече българските фермери. Божидар Петков, председател на Българската асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните (БАМ-Я) коментира за Фермер.БГ.
 
„За съжаление моите опасения се потвърдиха. ЕС бе за членовете на европейското "семейство". На България й бяха необходими повече от 8 години, за да се присъедини към него, а Украйна (в случая) има два пъти повече права от нас. Освен всичко останало ние трябва да спазваме ограниченията на ЕС за ембарго на руския пазар, докато Украйна, Сърбия и другите бивши югославски републики имат свобода и избор кога и къде да  продават на руския пазар и европейския пазар“, каза Петков.
 
Евродепутатът Момчил Неков също коментира темата преди време за Фермер.БГ.
 
„Украйна е една част от проблема, тъй като има много търговски споразумения, които сключва Европейския съюз (ЕС). Лично аз съм правил поправки в тази насока, за да се защити българския производител от трети страни, но това е политическо решение“, обясни Неков.
 
По думите му проблемът трябва да се реши на европейско ниво.
 
„Тези теми са изключително на европейско ниво, но трябва да има национална стратегия, която да казва, че на тази база трябва да защитаваме съответните приоритети“, допълни той.
 
Според Божидар Петков обаче решението на проблема се крие във въвеждането на защитни цени и мита.  
 
„Франция и Гърция вече са поставили лимитиращи цени във вътрешно европейски мащаб, защитавайки своите производители. Първата крачка е да защитим вътрешния пазар от трети страни, а впоследствие да се направят определени защити или лимитиращи цени за защита на производителите“.