Да се забрани изграждането на обекти от възобновяеми енергийни източници в плодородни земи, предвиждат промените в Закона за опазване на земеделски земи, които депутатите разглеждат днес. Народните представители гледаха законопроекта миналата седмица, но до решение тогава не се стигна.

Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи на правителството безспорно ще бъде един от най-спорните, разглеждани досега в Народното събрание, коментира председателят на земеделската комисия Десислава Танева, депутат от ГЕРБ. Според Танева текстът не е дискриминационен спрямо инвеститорите, в крайна сметка земеделската земя е особен вид собственост, коментира Танева. Промяната на нейното предназначение от земеделски за неземеделски нужди и съгласно Конституцията става при доказана необходимост и е въпрос на национална политика да приемеш режим за управление на тази собственост. Няма дискриминация в никакъв случай. Промените са консултирани със съответните институции”.

По думите на Танева промените в закона се преекспонират от опозицията. Над половината от земеделските земи със сменено предназначение за ВЕИ са от четвърта категория нагоре. „Т.е. става дума дори за земи, на които и при приемането на този законопроект пак режимът ще остане същият”, посочи тя.

Проектопредложението на Министерски съвет предвижда поради нарасналия инвестиционен интерес за изграждане на обекти, предназначени за производство на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници, в състава на Комисията за земеделските земи да се включи и представител на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Проектопромените забраняват строителството на съоръжения за производство на електроенергия от възобновяеми енергийни източници върху плодородни земи от първа до четвърта категория. Ограниченията за израждането на възобновяемите енергийни източници обхващат и поливните площи.

Във връзка с новото разпределение на компетентността отпада изискването в състава на комисиите към областните дирекции „Земеделие” да се включват и експерти на Министерството на земеделието и храните.

В законопроекта изрично се предвижда законова делегация към министъра на земеделието и храните и министъра на регионалното развитие и благоустройството за издаване на наредба за застрояване в земеделските земи за обекти, необходими за земеделско ползване на земята, без промяна на предназначението на съответната територия. Въвежда се ограничение в за изграждането и/или разширението на обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници върху земеделски земи от първа до четвърта категория, или върху поливни земи с цел повишаване защитата на високопродуктивната земеделска земя.

Законопроектът предлага решенията да губят своето правно действие по силата на закона, при условие че в едногодишен срок от влизането в сила на решението за определяне на площадка или трасе не е поискана промяна на предназначението. По отношение на решенията за промяна на предназначението тази последица настъпва, когато таксата не бъде заплатена в 3-месечен срок или в 2-годишен срок от влизането в сила на решението за промяна на предназначението не е поискано разрешение за строеж на обекта, или в 3-годишен срок от влизането в сила на решението за промяна на предназначението изграждането на обекта не е започнало. Тези правила не се прилагат при изграждане на обекти за държавни и общински нужди.

Като ефективна превантивна мярка за спазването на закона се увеличава размерът на глобите и имуществените санкции. При увреждане на земята или използването й за неземеделски нужди без разрешение за промяна на предназначението й физическите лица ще заплащат глоба от 500 лв. до 10 000 лв., а имуществената санкция за юридическите лица ще бъде от 500 лв. до 20 000 лв.