интервю пред в-к Дневник с Министъра на земеделието д-р Мирослав Найденов

Ще се окаже ли месният бранш заложник на проблемите със САПАРД?

- Проблемът е изключително тежък, защото Европейската комисия е поискала от ръководството на фонд "Земеделие" още през ноември 2008 г. да поставят 98-те проекта в списъка на длъжниците, но това не е направено. Инспекторите от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) са разкрили нарушения или съмнения за нарушения, повтарящи схемата "Николов - Стойков", и са настояли прокуратурата да започне спешни проверки, каквато е нормалната процедура при подобни разкрития. Не случайно при техническата среща в края на миналата седмица евроекспертите искаха да разберат дали като администрация сме готови да спазваме правилата за контрол, или ще продължим да протакаме като предшествениците ни. Успяхме да договорим тримесечен гратисен срок, в който прокуратурата да провери и да се произнесе. Около 10% от тези проекти вероятно ще бъдат извадени от списъка на длъжниците, защото при техническата среща не се установиха нередности. Това обаче ще ни бъде съобщено допълнително от Брюксел.

А дали и месният бранш е заложник на скандалите около САПАРД - за хората, които очакват парите си още от средата на миналата година, е жизнено важно средствата да бъдат отблокирани и аз се надявам това да стане още след лятната ваканция на европейските институции. За нас беше важно да дадем ясен сигнал към партньорите ни от ЕС, че при усвояването на еврофондовете ще спазваме стриктно всички контролни процедури.

Има ли шанс разблокирането да стане преди края на проверката на новите проблемни проекти?

- Смятам, че е възможно да стане дори още в началото на септември. Знаете, че преди месец бяха разблокирани средствата за Румъния, и това стана благодарение на факта, че колегите бяха спазили условията, поставени от Брюксел. Както го направихме и ние. При срещата с евроекспертите те ясно ми обясниха, че досега са говорили на различни езици с управата на фонд "Земеделие". Когато заявих, че като страна членка сме длъжни да изпълняваме европейските регламенти, те ми отговориха, че за пръв път сме започнали да говорим на един и същ език с тях.

Определихте ортофотокартата като втората бомба, заложена от предшествениците ви.

- Много бързо трябва да актуализираме ортофотокартата на земеделските парцели, за да нямаме проблеми с директните плащания. Тези снимки заради слънцестоенето трябва да се направят до 30 септември, а се оказа, че обществените поръчки още не са пуснати по моя информация заради опити за налагане на фирми. Спешно трябва да задействаме процедурата, за да не поставим под съмнение директните плащания. Там също ни очакват санкции заради неправомерната заповед на моя предшественик да бъдат субсидирани парцели по Код 6, които по еврокритериите не трябва да се подпомагат.

Има ли възможност да преговаряме за по-малки санкции?

- Предишното ръководство е викано в Брюксел и му е била дадена възможност да защитят позицията си на фона на констатациите на Европейската сметна палата. Не знам каква позиция са защитили, но е факт, че очакваме санкции около 25% от директните плащания, и след като Еврокомисията се произнесе, няма място за преговори. Аз ще поискам допълнителна информация и още на първата среща на министрите по земеделие на ЕС на 7 септември ще се опитам да изразя нашата позиция.

Кога ще бъде свързан регистърът на животните с Разплащателната агенция, за което настояват млекопроизводителите?

- Интерфейс връзката между Националната ветеринарномедицинска служба и Разплащателната агенция досега не се правеше заради голямата далавера с обществените поръчки за ушните марки на животните. Не може при 200 хил. млечни крави в страната годишно да има обществени поръчки за покупка на няколко милиона ушни марки. Решаването на този въпрос е от изключителна важност за животновъдите, които бяха отрязани от субсидии. Интерфейс връзка трябва да се направи бързо не само заради това, но и заради здравния статус на животните, от който зависи и качеството на продуктите. Директорът на Националната ветеринарномедицинска служба Йордан Войнов обясни, че при тях системата е пред финализиране, но проблемът е, че има съпротива от Разплащателната агенция.

След като завършим идентификационната система и тя заработи онлайн, очакваме тя да бъде одобрена от ЕК и от началото на 2010 г. да поискаме нотификация за плащане на субсидии. Защото последната година, в която можем да плащаме за глава добитък, е 2011 г. и ако изпуснем и 2010 г., усилията ни се обезсмислят.

Ще има ли наказания за далаверата с ушните марки?

- За всяко нарушение си има и възмездие. Надявам се многото сигнали към ДАНС и МВР, които не са придвижвани заради политическия чадър, налаган от предишното управление, сега да се задвижат. Призовавам и служители на министерството, които са знаели за нередностите, но поради страх от уволнение са мълчали. Често ме питат как ще се справим с корупцията - чрез наказанието, иначе няма как да стане.

Ще се удължи ли срокът, в който българските ферми ще могат да продават краве мляко с показатели под европейските норми?

- Дерогацията е другият неотложен въпрос, защото, ако не удължим срока, много ферми ще останат без квоти заради непокрити хигиенни изисквания. До момента 86 хил. стопанства в страната имат квота, от тях само 3 хил. отговарят на изискванията. Това означава, че в края на годината останалите над 80 хил. трябва да затворят, което ще отвори голям социален проблем, защото всички тези ферми са в бедни селски райони. И това трябва бързо да се коригира. Не искам да хвърлям всички обвинения към предшествениците, но са изпуснати много срокове за договаряне с ЕК и това се стоварва върху нас. До края на май имаше срокове за нотификация на нови държавни помощи, които също са изпуснати. А без тази нотификация няма да можем да даваме дори държавните субсидии за качествено мляко, защото законността им изтича в края на тази година.

Има ли яснота кога ще се създаде агенцията по безопасността на храните?

- Този ангажимент беше поет от правителството още при присъединяването на страната в ЕС, но не се изпълни. Причината е, че много сфери на влияние бяха разпределени в контролните институции и всеки дърпаше в различна посока. Въпреки изоставането няма да бързаме, защото не искаме да правим недоносчета. Вече е назначена работна група, в която участват капацитети в областта на безопасността на храните. Ще се използва и европейският модел, например холандският е много добър. Там агенцията е единна, не като при нас - освен ДВСК и ХЕИ имаме безброй служби по зърното, растителната защита и какво ли още не и контролът се размива. Имаме хиляди чиновници и стотици лаборатории, а когато се случи проблем като този с вносните морени например, няма кой да се произнесе и да вземе решение. Отговорността е размита, а ЕС иска да има една контактна точка.

До Коледа е реално да приключим с нормативната база за структуриране на агенцията. Единственият проблем, който може да ни забави във времето, е финансовият. Понякога е по-евтино, вместо да съкращаваме хора, да ги пренасочим чрез преструктуриране, така че ще обмислим всички варианти.

Борбата със сивия сектор също е сред проблемите, които бизнесът иска най-накрая да се разреши...

- Не искам да се меся в тези функции, защото връзката между митниците и НАП е в ресора на финансовото министерство. Това, което зависи от нас, е да засилим ветеринарния контрол по граничните пунктове, защото оттам минава голяма част от вноса от трети страни. От 2007 г. България е нетен вносител, а не износител на храни, и това е резултат от толерираните с години контрабандни канали за внос, което на практика уби българското производство.

Какво ще предприемете за по-бързото обслужване на проектите от Разплащателната агенция и дали ще има преструктуриране във фонд "Земеделие"?

- Във фонда първо ще започнем с промяна в ръководството и начина на работа. Седем заместника са множко, при положение че в министерството и в много други ведомства зам.-министрите са по двама. Всеки от тези заместници беше поставен от своята партия, за да лобира за своите хора, и това им беше приоритетно занимание. Очаквам още тази седмица да се свика управителният съвет на фонда, което зависи от назначенията на зам.-министрите във всички ресорни министерства. Основната задача е да стартираме бърза процедура за назначаване на ново ръководство. Това ще стане чрез конкурс, като ние се ангажирахме да изпратим в Брюксел не само критериите за избор, но и списъка с кандидатите. Естествено тяхното мнение няма да е решаващо, но ще искаме становище доколко правилни са критериите ни и дали кандидатите отговарят на профила за този пост. Фонд "Земеделие" е една много голяма банка, която управлява годишно милиарди, и не можем да си позволим политически назначения. Екипът трябва да бъде от суперпрофесионалисти. Новото ръководство ще трябва да реши и въпроса с гаранционния фонд, който е важен за предварителното кредитиране на стопаните. Проектът ще се обсъжда съвместно с министерството на финансите, за да намерим точното решение.

 

източник : в-к Дневник

интервю на : Екатерина Стоилова