Земеделците, наемащи хора на еднодневни трудови договори, се сблъскват с голям проблем на административната система в България – регулярното изписване на служебни бележки, които да послужат на работниците пред социалните служби. Пред Агри.БГ Димитричка Търпанова, заместник-председател на Добруджанския овощарски съюз, споделя, че по време на кампания това силно затруднява работата на овощарите.

Гласувайте: Какви са средните Ви добиви от пшеница за 2022 г.?

В Северна България липсват достатъчно работници за бригади по прибирането на реколтата. Ежегодно овощарите от Добруджа наемат групи от Сливенско и Пловдивско. Те се настаняват и ангажират в стопанствата на еднодневни трудови договори, понеже не желаят да са на постоянни такива, защото така ще изгубят социалните си помощи.

Притиснати до стената, земеделците изпълняват условията на работници и държава, но се оказва, че така се зариват с бумащина.

„До 25-о число на следващия месец всичките еднодневни трудови договори, по ЕГН на работника, се подават като информация към НАП и се довнася данък общ доход. Приходната агенция дава достъп на социалните служби до тези регистри, но само колкото да видят броя работни дни на съответното лице по еднодневни договори.  

Социалните служби обаче не виждат сумите, които е получило това лице. Когато то отиде да подаде документи за детски, енергийни помощи, за първокласници, за каквото и да било, ние се побъркваме да пишем на хартия с печати служебни бележки за изплатените от нас пари, описва проблема браншовият представител.

Още повече, че през беритбите работниците извършват труд на ротационен принцип в градините – два дни при един стопанин, пет дни при друг и т.н. „Който има нужда, той взима групата при него и се започва отново едно писане на служебни бележки. А ако някой от колегите е по-малък и няма счетоводство, съвсем му е тежко. Ситуацията носи притеснения за всички”, допълва Търпанова.

Работниците се притесняват дали ще успеят да внесат навреме документите, работодателите се притесняват дали ще го направят в срок. Освен това бележката не може да се изпрати като сканиран документ, дори понякога тя се връща за редакция.

Димитричка Търпанова: При тази електронизация това е просто безумие. Сега вадим бележки за различни лица по различно време, затрупани сме с хартия и ненужна бюрокрация. 

Процедурата се утежнява и от факта, че социалните служби искат актуалност на документа към датата на подаване - тоест ако един документ е издаден през юли, той няма да важи през септември – октомври, когато някой работник подаде заявление за помощи при първокласник например.

Опитахме се да комуникираме проблема със земеделското и социалното министерства. Масово браншовите организации сме сигнализирали за този проблем. Те ли не ни разбраха, не знам, но няма резултат. Въпрос е на два бутона за достъп на някои от служителите на социалните служби, за да могат да виждат сами информацията”, обяснява още Димитричка Търпанова.