Вторият Фестивал на сиренето се проведе на 14 и 15 май в град Сливница, като участие взеха над 30 производители на млечни продукти от страната. Събитието бе организирано от община Сливница и Асоциацията на млекопрераработвателите. 
 
По време на събитието производителите отново алармираха, че липсата на доверие в качеството на сиренето и кашкавала и изкуствено занижените цени на вносните млечни продукти водят до фалит малките и средни млекопреработватели и собственици на мандри. Причина затова е нарастващият брой на вносните млечни продукти, които се правят с немлечни мазнини, но в реклами и надписи, купувачите се заблуждават, че са направени от мляко. Все повече хора предпочитат сами да квасят кисело мляко и да правят сирене у дома. Заради наводнения пазар от по-евтини на пръв поглед продукти, производителите са изправени пред ежедневната борба за оцеляване.
 
"Има едно леко недоверие. Опитваме се да ги убеждаваме, че всичко, което правим е от мляко. Предизвикателствата са най-вече пазарите, нямаме пазари. Търсим фермерски пазари. Обикаляме, където ни поканят", обясни Стоян Пелтечки, производител.
Заради свития пазар мандрата на Павлин Павлов работи на 30%, а не на пълен капацитет, което всеки ден го изправя пред дилемата дали да продължи или да обяви фалит.
 
"Нелоялната конкуренция относно вноса на кашкавал и сирена, които са много под себестойността, която ние предлагаме", отбелязва управителят на мандра.
 
Павлин Павлов настоява държавата да засили граничния контрол и да не се допуска внасянето на контрабандно и със съмнителен произход сурово мляко, както и да се спре вноса на палмово масло.
 
"Да си влезе в ролята на арбитър, който да мери с един аршин, както към вносители, така и към търговци, така и към производители, така и към производителите на мляко и сирене", настоява Павлов.
 
В подкрепа на малките производители стартира и европейски проект за насърчаване на малките и средни предприятия в млечния сектор у нас.
 
"Целта на проекта е да се доведат туристи в малки населени места. Да могат да преживеят процеса на производство на продукта, да го дегустират на място и след това сами да дойдат в мандрата и да си купят", разказва д-р Яна Гочева - управител на фирма.
 
В началото екскурзиите ще са като еднодневни турове. В бъдеще организаторите планират посещенията на мандрите да се включат в програмата на туристическите агенции.