През последните месеци ставаме свидетели на безпрецедентни предизвикателства на пазара за земеделски машини, които се дължат на редица фактори, сред които и трудности по веригата на доставките, пише италианското издание Agronotizie.

Високи цени и дефицит на компоненти тормозят пазара на земеделска техника

Търсенето на селскостопански превозни средства расте в цял свят. Индексът на бизнес климата на CEMA през юни 2021 г. достигна връх, който леко се понижи през юли и август. Въпреки изключително положителните данни, секторът не работи, както би искал, тъй като продължава да бъде засегнат от рязкото увеличение на цените на суровините, необходими за производството.

От миналия март инфлацията се е увеличила значително във всички индустриализирани страни. В САЩ тя достигна най-високата си стойност от 2008 г. насам (4,24% през април 2021 г.). Същото се случва и в Европа, където през юли 2021 г. цените в промишлеността се увеличиха с 2,2% в сравнение с юни същата година и с 12,2% в сравнение с юли 2020 г. (данни на Евростат).
 
Повишаване на цените на ... всичко

В последно време наблюдаваме как растат цените на електроенергията и горивата. Те влияят значително върху производствените разходи и следователно тежат върху джоба на потребителите. Поскъпва и стоманата, чиято цена за една година се повиши от 550 евро на тон до 1250 евро на тон и при средните разходи за производство на селскостопанска техника влияе върху променлива квота от 30 до 40%.

Покачването на цените на стоманата се дължи на сериозния недостиг в световен мащаб, но и на избора на Китай, която през август премахна стимулите за износ на някои стоманени изделия и повиши митата върху износа на чугун и ферохром (използвани за производството на неръждаема стомана).

Цените на цветните метали дори не намекват за намаляване: от септември 2020 г. до юни 2021 г. цените на алуминия и медта отчитат съответно +22% и +63%, докато платината отбелязва ръст от 36%.

Други търсени суровини на все по-висока цена са петролните деривати - като пластмасата  (+70% за шест месеца), широко използвана в сектора на селскостопанските превозни средства, леярските продукти (+90% през последните девет месеца) и естественият каучук (+67% през последните девет месеца).

От март стана трудно да се намерят и електронни компоненти, които са все по-необходими за производството на електрически превозни средства, домакински уреди и мобилни телефони. Има недостиг, което води до увеличаване на разходите по цялата верига и в някои случаи до забавяне на производството. Причината за липсата на чипове,твърди Huffpost, трудността да се намерят полупроводници като силиций.

Транспортът също е проблем

Към кризата със суровините се добавят проблемите на глобалната логистика, вследствие на неочакваното възстановяване на пазарите.

През последните месеци, поради недостига на кораби и контейнери и стремително нарастващите цени, европейските производители на селскостопански машини са изправени пред допълнителни разходи и забавяния при вноса на части и аксесоари от Азия.

Цената на контейнер по данни на HuffPost достига 14 хиляди евро по маршрута от Шанхай до Ротердам и 13 хиляди евро от Шанхай до Генуа, като отбелязва поскъпване с 570% в сравнение със същия период на 2020 г. Ръст на цените има и при транспортирането на т.нар. неконтейнерни стоки като въглища, желязна руда и зърно.

Проблеми в заводите

Покачването на цените на суровините и транспортните разходи удари европейските производители на селскостопански превозни средства през пролетта и лятото - период, през който техните заводи традиционно достигат пик на производство.

В очакване на нормализиране на цените, което все още изглежда далеч поради реалния недостиг и международните спекулации, ето какво се случва в Италия: засегнати от кризата със суровините, местните производители на трактори работят в небивали условия. Ако досега те са успели да отговорят на повечето поръчки, бъдещето изглежда мъгляво. Има сериозен проблем с нарастващите разходи за суровини.

Глад за земеделски машини

Според данни на Confindustria увеличаването на производствените разходи е поето до голяма степен от компаниите и следователно досега не се е превърнало в ръст на цената за крайния потребител. Докога обаче индустриалците ще могат да намаляват маржовете си? Италия търси отговор в увеличаване на местния добив на суровини. В момента обаче италианската стоманодобивна промишленост в процес на преструктуриране.

Във Франция положението не е по-добро. Производителите на селскостопанска техника там също се борят с трудности в транспортирането, дефицит на стомана, електронни и хидравлични компоненти.

Ситуацията сериозно уврежда дейността на сектора, който може да играе ключова роля както при възстановяването на промишлеността, така и в агроекологичния преход, каза президентът на Axema Фредерик Мартин.

Какво прави Европа?

Инфлацията, която има отрицателни ефекти върху много сектори на икономиката, подтикна Европейската комисия да предприеме мерки.

На 15 юни 2021 г.  Урсула фон дер Лайен обяви прекратяването на ответните мита между Европа и САЩ по отношение на някои продукти, включително стоманата и алуминия. Решението беше приветствано от европейските компании, които произвеждат селскостопанска техника на двата пазара и изнасят различни превозни средства.

В момента има ограничение на вноса на стомана от страни извън ЕС. От CEMA поискаха то да отпадне с цел да се задържат цените, но през юни Европейската комисия реши да удължи мярката до лятото на 2024 г. По този начин тя защитава големите европейски производители на стомана, но усложнява нещата за европейските компании, които вече плащат скъпо за стомана.

Няма сигурност за утрешния ден

Ако кризата продължи, инфлацията ще стане структурна и според CEMA ще представлява силна спирачка за възстановяването през следващите месеци.

Според FederUnacoma италианските производители имат запаси от черни материали, способни да покрият техните нужди до средата на следващата година, но ще трябва да се справят с несигурен сценарий от втората половина на 2022 г. и през 2023 г.

 

ВИЖТЕ ОЩЕ:

Докъде ще стигнат цените на торовете и царевицата

John Deere отчете 32% ръст на продажбите

Джи Трак разработи за вас нов онлайн магазин с над 7000 резервни части