България подкрепя въвеждането на завишено подпомагане на т.нар. първи хектари на фермерите по линия на директните плащания.

Това заяви заместник-министърът на земеделието и храните Светлана Боянова пред Съвета на ЕС по земеделие и рибарство в Брюксел, където за първи път на ниво министри се обсъди прилагането на схемата, съобщиха от Земеделското министерство.

„Такова плащане е необходимо, за да подкрепим по-малките ферми, в които има по-голяма трудова заетост в сравнение с по-големите, които реализират икономии от мащаба”, отбеляза Боянова.

Европейският парламент предлага за първи хектари да се считат първите 50 хектара от стопанството, а предложението на Ирландското председателство е да се взема предвид средният размер на фермите, което за България е 6 хектара. Окончателните параметри на схемата ще се определят съвместно от Съвета на ЕС по земеделие и Европарламента.

Заместник-министър Боянова посочи, че е необходима гъвкавост, която да позволи всяка държава-членка да приспособи схемата според своите особености. „За нас е особено важно размерът на първите хектари да се определя от държавите-членки до определен лимит на ниво ЕС, без конкретна референция към средния размер на стопанството”, подчерта тя.

***

Фермер.БГ публикува цялото изказване на зам.-министър Светлана Боянова на заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство на 25.02.2013 г.:

България приветства усилията и амбицията на Председателството за постигане на съществен напредък в реформата и взаимно приемливи решения.

Ние отстояваме позицията, че трябва да се прилага еднакво третиране и да се предоставят еднакви възможности по отношение на държавите членки, прилагащи СЕП и тези, прилагащи СЕПП.

Като държава прилагаща СЕПП, България не е подпомагала различните сектори и производства чрез диференциран размер на плащанията. Подобно на държавите с диференцирани плащания, при нас също присъства необходимостта от насочване на допълнително подпомагане към определени уязвими сектори и видове производства, което може да бъде реализирано само чрез завишен процент на обвързана подкрепа. Единствено при предвиждането на възможност за прилагане на по-висок процент обвързана подкрепа, можем да проявим гъвкавост по отношение на параметрите за вътрешната конвергенция. По този начин ще се постигне балансиран подход при прилагането на подкрепата с директни плащания във всички държави членки.

Като елемент на еднаквото третиране виждаме запазване на възможността за прилагане на СЕПП като преходна схема, по същия начин както се предлага запазването на вече разпределени права за плащане чрез СЕП.

Оценяваме положително усилията в посока създаване на по-голям национален резерв, както и допълнителни възможности за неговото използване. За нас е важно да се предвиди механизъм за използването на резерва за включване в подпомагане след 2014 г. на необработваеми към момента земи.

По отношение на преразпределеното плащане (redistributive payment) ние подкрепяме идеята за въвеждане на завишено подпомагане за първите хектари,  с нива на гъвкавост, които да позволят държавата членка най-добре да приспособи схемата за своите особености. Споделяме мотивите, че такова плащане е необходимо, за да се отчете по-голямата трудова заетост в по-малките ферми, както и икономията от мащаба, която реализират по-големите стопанства.  

Считаме, че методът, предложен от Председателството за определяне на добавката по схемата за преразпределеното плащане в  чл. 28а (4) е относително сложен за прилагане, тъй като съдържа допълнителни лимити, с които държавите-членки трябва да се съобразяват. Предложението на Европейския парламент за схемата е значително по-просто за администриране от държавите членки. За нас е особено важно размерът на първите хектари да се определя от държавите членки в рамките до определен лимит на ниво ЕС, без конкретна референция към средния размер на стопанството.
 

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!