Правилата за кандидатстване по процедурите „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ и „Центрове за подготовка за предлагане на пазара и съхранение на плодове и зеленчуци“ от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) са опростени. Това обяви пред земеделци във Велико Търново Владислав Цветанов, експерт от дирекция “Развитие на селските райони” в Министерството на земеделието.
Още по темата: Няма изискване за минимален СПО на стопанство за проектите по НПВУ
Цветанов акцентира на основните специфики при настоящия прием на проекти.
Процедурата е отворена за всички регистрирани земеделски стопани, без значение от размера на стопанството.
По останалите механизми за подпомагане се изисква разработка на бизнес план от страна на бенефициента (какви площи ще обработва в бъдеще, по какъв начин, какви добиви ще има и какви приходи ще получава). Тук този елемент липсва!
Във времето сме получавали доста критики по отношение на броя документи, които се изискват за инвестиционните проекти. Понякога обаче броят зависи и от регламентите на ЕС. По процедурата „Инвестиции в технологична и екологична модернизация“ бюджетът е по линия на Механизма за възстановяване, където правилата са по-опростени. По тази процедура се изискват 7 документа при кандидатстване, от които само 4 се прилагат от земеделския стопанин. По-голямата тежест е “изнесена” на етап изпълнение на проекта и изплащане на финансовата помощ.
Владислав Цветанов: "На етап кандидатстване сме се опитали да намалим максимално документите, но не и за сметка на контрола. При самия етап на разглеждане и оценка на проектите колегите от Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ) ще направят контролни проверки”.
Голяма част от информацията по процедурите се въвежда в ИСУН 2020. Много малка част се въвежда в приложение, където кандидатите описват разходите, за които кандидатстват и тяхното прилагане (обоснование за съответния актив).
При кандидатстване за всеки актив (например трактор с навигационна система и оръдие против градушка - това са 2 актива), земеделският стопанин трябва да представи 2 оферти - по една за всеки актив. Тези оферти служат за обосноваване на бюджета по проектното предложение и активите, които впоследствие ще закупи. Тези оферти единствено показват какво е инвестиционното намерение на съответния бенефициент.
По отношение на тази процедура в едно от приложенията е предствен лимит (т.нар. пределна цена на конска сила - за тракторите), с която всеки земеделец може да се запознае и да се ориентира дали стойността, която му се предлага за съответния трактор, е в посочените рамки.
Какво следва?
Двете оферти за двата актива се прилагат към проекта, обосновават се. При одобрение и сключване на договор с ДФЗ, бенефициентът трябва да представи проведената процедура за избор на доставчик на тези машини.
Какво представлява тази процедура?
След подаването на проектното предложение, бенефициентът може да си търси конкретни машини, да събира оферти и тази, която е най-изгодна, да бъде избрана и да се сключи договор със съответния доставчик. Този договор се представя на ДФЗ със съответната избрана оферта. За по-голяма сигурност на бенефициента това може да се случи и при сключен вече договор с Фонда.
“Цялата комуникация става единствено чрез ИСУН. Всичко е електронно, за да бъде максимално улеснено”, посочи експертът.
След изпълнение на проекта се подава искане за плащане. Изплащането на финансовата помощ се случва в рамките на 2 до 3 месеца. Тъй като средствата са по Механизма за възстановяване, проектите могат да се изпълняват най-късно до месец юни 2025 г. И могат да се разплащат до края на 2025 г.
“Тъй като тези проекти са с максимален срок на изпълнение 12 месеца, нашата нагласа е такава, че никой от одобрените проекти да не чака последния момент. Защото условията са две - максимум 12 месеца и не по-късно от май 2025 г. Ако се сключат договорите в първата половина на 2024 г., всички проекти ще имат по 12 месеца”, разясни Владислав Цветанов.
9 КОМЕНТАРА
15.11.2023
15.11.2023
15.11.2023
15.11.2023
15.11.2023
15.11.2023
16.11.2023
17.11.2023
03.01.2024