Винаги е радващо, когато попаднеш на български бранд за агропродукти, разработен като по учебник. Стилни етикети, продуктови снимки, професионално направен сайт, редовно поддържани социални мрежи с полезна информация. Такъв е случаят с Princess Bee Honey Co, зад който стои варненката Виолета Байди.

Пчеларска семейна ферма в Шуменско намира прекия път към клиента

За нея научихме от престижния конкурс Great Taste, който се провежда всяка година в Лондон и отличава световни първенци по вкус. Оценяват се хиляди продукти от цял свят, които получават от 1 до 3 звезди. Сред тях е и медът с пчелен прашец от колекцията суров мед на Виолета.

Какво означава това отличие за нея, трудно ли се пробива в чужбина и какви са предизвикателствата в правенето на бизнес с мед, разговаряме със самата нея в едно вдъхновяващо интервю по женски.

Конкурсната награда


Участвали сме в конкурса Great Taste в Лондон с два вида от моя мед, липа и букет, като и двата взеха награди. Те са високоценени както в Европа, така и извън. За всеки вид мед си има клиенти, но определено за качествен, нефилтриран и незагряван мед има голям интерес. Има хора, които не са опитвали такъв мед през живота си и тяхната реакция, когато опитат от моя, е просто безценна. 

Пробивът в чужбина


Не бих казала, че мисията да продаваме на чужд пазар е съвсем завършена, но сме в процес, определено с положителни резултати. Един нов бизнес изисква време, все още ни е рано да ликуваме. В България са само пчелите, а бизнесът е изнесен навън. Фирмата в Дубай е регистрирана през януари 2020 г. Не ми беше трудно с това, защото от доста време живея там и мога да се ориентирам в изискванията им за регистрация на фирми и внос на хранителни продукти. Когато всичко се прави както го изискват, не е трудно. 

Инициативата „Осинови кошер“


Това е нов проект, който стартирахме това лято. Има за цел да увеличи броя на опрашителите, тъй като те са на изчезване. Предлагаме на нашите клиенти да си „осиновят“ кошер, който ще им носи годишно 10 кг мед. С всеки нов абонамент ние ще добавим кошер с ново пчелно семейство. Това означава колкото повече „осиновители“, толкова повече пчели. Парите от абонамента също са предвидени за обогатяване на градината около кошерите, създаване на благоприятни условия и за други опрашители, като диви пчели, пеперуди и др. На малко по-късен етап този проект ще бъде предложен и на корпоративни клиенти и фирми, които се интересуват от въглеродния отпечатък, който оставят в природата, и екологични практики за подобряването му. 

Предизвикателствата пред стартиране на бизнес в пчеларството


Основните предизвикателства като на всеки нов бизнес са, разбира се, финансите. В България все още няма такива сдружения и инкубатори, които да подпомагат млади и иновативни малки бизнеси. Държавни помощи също няма. Само по европейски проекти, но за тях трябва вече да си на по-високо ниво, а не стартиращ бизнес. 

В чужбина има, особено за такива, които са стартирани от дами. Сега това е много нашумяло. Аз самата съм част от Съвета на бизнес жените в Дубай (Dubai Business Woman Council) и една инициатива на Обединените нации за подпомагане на бизнес дамите (UN Woman). Нещата в чужбина макар и за чужденец като мен се получават някак си по-лесно, отколкото в България. Все още ни е много тромава и остаряла цялата организация, което е доста голяма спънка за стартиране на един бизнес.