Понастоящем световният пазар на ябълки продължава да е в процес на стагнация поради едновременния ръст на обемите на производство. Това каза икономистът от ООН Андрей Ярмак по време на конференцията „Плодовете и горските плодове на Молдова: ефективност на производството и маркетинг“, пише изданието EastFruit.

Ябълки от изоставени градини се продават като био

През настоящата година в Европа е събрана рекордна реколта от ябълки. Тя е с 3,4 млн. тона по-голяма, отколкото миналогодишната. Едновременно с това стремително намалява световният пазар на ябълков концентрат – за 5 години спадът в световната търговия в този сегмент възлиза на 14%, допълни Ярмак.

Каква е причината за стагнацията на пазара на ябълки? Според специалиста до голяма степен тя е обусловена от понижаването на световните цени на енергоносителите, облекчаването на достъпа до информация за технологиите за отглеждане, което стимулира развитието на производството на ябълки в развиващите се страни.

Ярмак отбелязва и понижаването на темповете на глобализация, световните търговски войни и невъзможността ябълката да се конкурира в рекламата със снаксовете и готовите продукти. Като резултат потреблението на ябълки в развитите страни не нараства.

Къде расте вносът на ябълки?

Специалистът от ООН казва, че целият ръст на вноса идва от Азия. Не трябва да се подценява и потенциалът на Африка.

Ръст на вноса има в страните, в които ябълката е екзотичен плод, а доходите не зависят от нефта. Това са Индонезия, Виетнам, Филипините, Бангладеш, Южна Корея, Тайланд, Шри Ланка. Също така вносът расте в страните с високо ниво на доходите на населението, които не отглеждат ябълки – Тайван, Хонконг, Сингапур. Добър потенциал за износ на ябълки има още в страните, където населението бързо расте, както и доходите му: Китай, Индия, Пакистан, Ирак и други.

Как да стимулирате доставките на ябълки в Азия?

На първо място Ярмак съветва да се заложи на съвременни перспективни сортове.

Ябълката в Азия не е продукт от първа необходимост, поради това са подходящи само сортове от категория „премиум“. Трябва да имате представителство в региона. Без него доставките ви ще бъде спорадични и непрогнозируеми.

Идеални качество, цвят и твърдост са минималните изисквания, за да може продукцията да оцелее 45-50 дни след изваждането от хранилище, допълва Ярмак.