Държавните институции обмислят намаляване наполовина на общата дължина на републиканските пътища, за която ще се плащат такси (tall - тол) за изминато разстояние.

Тол таксите – новата заплаха за зърнопроизводителите

Транспортният министър Росен Желязков обяви това по-рано тази седмица по време на заседание на транспортната комисия на парламента, а днес потвърди намеренията.

„Обхватът на тол системата - така, както е по задание, и така, както се изпълнява, е около 10 хиляди километра. Но политиката на държавата трябва да обхваща определени целеви групи, за да не доведе до неравномерно разпределение на тежестта на таксуването“, каза пред бТВ Росен Желязков.

Според него политиката трябва да бъде насочена към транзитно преминаващите пътни превозни средства. Това означава, че приоритет при въвеждането на тол системата трябва да бъдат автомагистралите и републиканската пътна мрежа първи клас, частично от втори клас.

Росен Желязков: „Предприемат се стъпки към изваждане на 5 000 км пътища от обхвата на тол системата“.

Оценката на министъра е, че има диалог, разбиране и добра чуваемост в обществото, което ще доведе до постигане на съгласие.

За изваждане на второкласните, третокласните и четвъртокласните пътища от обхвата на тол системата настояват и от аграрния сектор.

От 16 август тази година се очаква да започне тестване в реално време на тол системата за пътищата, потвърди тези дни и министърът на регионалното развитие Петя Аврамова. Шест месеца по-късно тестовете трябва да приключат и системата да заработи с реални плащания.

Засега не е ясно кои шосета извън магистралите и първокласните пътища ще влязат в обхвата на таксуването за изминато разстояние. Така за активни преговори със засегнатите браншове остават едва два месеца до средата на август – период, който съвпада и с разгара на жътвата

Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) е направила постъпки за официална среща с Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), за да се изяснят всички спорни въпроси, свързани с новите пътни такси.

„Очакваме среща, предполагам - в рамките на този месец. В неофициални разговори сме споделили проблемите. От МРРБ ни казаха, че ще разработят варианти, които да ни бъдат представени. Опитаха се да ни убедят, че проблемът не е чак толкова голям“, разказа пред Агри.БГ Георги Милев, член на Управителния съвет на НАЗ.

Неговите впечатления са, че аграрният министър Десислава Танева, която доскоро беше председател на Комисията по земеделието в парламента, е добре запозната с въпроса и няма да се стигне до неблагоприятни решения.

В сектора са категорични, че въвеждането на таксуване за изминато разстояние засяга не само транспортния бранш, но и зърнопроизводителите

Георги Милев: „Засяга ни в огромен мащаб, защото голяма част от тези 10 млн. тона продукция, които минават през републиканска пътна мрежа, е зърно. Но нашите стоки са големи по обем, а цената им е ниска. Това не са компютри.“

По време на обсъждане на таксите в тол системата в началото на април участниците с тревога отбелязаха, че предложенията на държавата са в изключително широк диапазон – от 5 ст./км до 95 ст./км в зависимост от вида на автомобила. 

„Абсурдно е да има различни тарифи, защото не може да се направи ценообразуването на транспорта ни. Представете си да дойдат пет автомобила, всеки да натовари по 25 тона и цената за всеки да бъде различна. Това наистина е абсурдно“, подчерта Георги Милев. 

Земеделските стопани все още не са запознати с тарифата, която се предлага за платените пътища. Зърнопроизводителите настояват за единна тарифа, която да не се поставя в зависимост от екологичните характеристики на камионите.

Георги Милев: „Не бива тарифите да включват и екология. Тук говорим за газене на асфалт: това са 40 тона върху 10 гуми. За асфалта няма значение дали камионът е Евро 4 или е Евро 7. Таксите в тол системата са заради газенето на асфалта. Абсурдно е в тях да се включва екология. Има си екотакси. Ако трябва, да ги увеличат. Но не може два пъти да се вземат пари за едно и също нещо.“

Селското стопанство, наричано още фабрика под небето, е особено чувствитело към пътните такси. Цялата производствена верига в него е свързана с транспортиране на стоки с голяма маса и сравнително ниска стойност на килограм, а част от превозите са на огромни разстояния.