Първа китка на доматите ни в оранжериите е готова да цъфне, разказва пред Агри.БГ един от големите оранжерийни производители на домати у нас Мая Попова от Петрич.

Улеснява се строежът на оранжерии

Стопанството ѝ е от 50 дка, като голяма част от оранжериите са с модерно компютърно управление и отопление. Там още от 10 януари са разсадени и първите домати, които се очаква да са готови през втората половина на април.

„В района има 3-4 отопляеми оранжерии като нашата, които много рано засаждаме – в края на декември, началото на януари. Колегите, които разсадиха преди нас, вече са на втора и трета китка. Това означава, че 20 дни по-рано ще започнат да берат домати“, обяснява производителката. 

Но как се отглежда домат у нас, който иначе е най-консумираната зеленчукова култура, отчитаща 60% ръст в производство от началото на века? Анализаторите твърдят, че изминалата година е била най-тежка за производителите на домати в зеленчуковия сектор, а производството е спаднало с 30%. Попова също споделя, че много нейни колеги са се отказали от оранжериите, които реално могат да осигурят по-дълго присъствие на родни зеленчуци на пазара, но производството излиза твърде скъпо.

"Парещият" проблем за оранжериите - отоплението

За да се постигне такова ранно производство, е необходимо отопление. Това е едно от най-скъпите пера в поддържането на функциониращи оранжерии. За съжаление, в тази посока фермерите не са подпомагани. 

Заради отоплението ранната продукция е с много висока себестойност, заявява производителката и обяснява:

„Ние сме газифицирали обекта. Говореше се за намаление на цените на газа през август с 40%, но реално нямаше нищо такова. При изчисления се взема предвид колко потребление имаш на годишна база. Миналата година ни бяха намалили някаква част от сумата за плащане, защото се оказа, че сме минали в друг сегмент с повече потребявана газ. Но предварително не го знаем и е трудно да предвидим разходите си.

Борба с вредители и борба за работници

Продължава борбата с доматения миниращ молец и производителите от сега организират площите така, че да могат да се борят с него, когато времето се затопли. „Доматеният молец си е жив и още сега го има“, тъжно констатира оранжерийната производителка.

Наред с всички разходи по производството Мая Попова плаща и ежедневния транспорт на служителите си, които пристигат от 100 километра разстояние – от Симитли. „Това е така, защото проблемът с работната ръка в земеделието си остава нерешен“, коментира производителката.

Гръцките домати заливат пазара

Мая твърди, че е пласирала много добре последната си продукция от изминалата година. Отдава това и на добри политически решения в тази посока. По думите ѝ обаче вносните гръцки домати продължават да имат силни логистични фирми на наша територия, където продукцията се преопакова и внася на пазара, като измества истинските български домати. Това сериозно демотивира българския производител.