Какво се случва в международната търговия с хлебно зърно в нашия регион? Показателни за това са резултатите от проведения преди ден търг на египетската държавна компания GASC за покупка на пшеница с начало на доставката в периода 25 април – 5 май.
 
 
На него бяха сключени сделки за 120 хил. тона на цена малко над 248 долара/тон с включени транспортни разходи. Цялото количество ще бъде доставено от САЩ. Офертите от Русия и от други европейски търговци се оказаха неконкурентоспособни, съобщи аналитичният център „СовЕкон“.
 
На предишния търг, който се проведе в края на миналия месец, Египет купи 360 хил. тона пшеница при средна цена 250 долара/тон.
 
Оттогава досега обаче цените на световните борси леко се понижиха. В Чикаго намалението през това време е с 3% - от 177,8 долара/тон на 172,3 долара/тон, а френската пшеница загуби 2,8% от стойността си. Нейната цена падна от 211,9 евро/тон на 188 евро/тон.
 
„Понижението на цените щеше да бъде по-изразително, ако Египет не се беше върнал към практиката да плаща за доставките в течение на 180 дни, вместо незабавно, както беше в предишните няколко случая. Заради отложеното плащане някои търговци сложиха допълнително върху цената 4-5 долара/тон", обясниха наблюдателите.
 
 
На предишния търг нямаше участници от САЩ. Сега американските търговци още от самото начало предложиха най-ниските цени – 221 долара/тон за пшеницата и 27,29 долара/тон за транспорта.
 
Конкурентите от Черноморския регион се явиха с доста по-скъпи оферти. Румъния предложи 238,26 долара/тон пшеница плюс 11,8 долара/тон транспортни разходи, а Русия – 237,5 долара/тон за зърното и 13,6 долара/тон за превоза.
 
Това е третият поред търг през този сезон, който Русия губи, отбелязват анализаторите. Миналата седмица експортните цени на руската хлебна пшеница се увеличиха с 3% до 226 долара/тон – цена FOB на дълбоководно пристанище в Черно море, на фона на поскъпване на рублата.
 
Изводът е, че в края на сезона конкурентоспособността на руската пшеница очаквано спадна. За собствениците на хлебно зърно това означава, че не бива да разчитат на увеличено търсене от страна на износителите, смятат анализаторите.