Второкласните пътища също да влязат в обхвата на тол системата – за това ще настоява министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов. В ефира на БНТ той дори спомена конкретна дата – 1 април, когато ще се плаща за преминаването на още близо 3000 км. 

ДФЗ отговаря: Индикативният график е готов, но чака одобрение

Причината за това предложение се крие във факта, че тол системата в момента покрива 800 км магистрали и 2300 км първокласни пътища, а парите от тях в хазната не са достатъчни. Статистиката сочи, че два пъти повече се събира от винетките на леките автомобили отколкото от тежкотоварните. 

Няма как тази новина пряко да не засегне земеделските производители, в частност зърнопроизводителите. Това са решения, които биха натоварили и без това тежкото положение, в което се намират те сега предвид поскъпването на горива, препарати, торове.

„Разбираме желанието на министър Караджов да събере повече пари, но има детайли, за които трябва да поговорим и да уточним, защото това ще натовари местния бизнес“, коментираха от Национална асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) за Агри.БГ.

Оттам припомнят, че много от базите им са разположени по околовръстните шосета на градовете. Един автомобил за малък превоз прави по няколко курса дневно до нивата. 

„Излизаме от полето и се включваме в пътната мрежа на определен участък между две камери. Този участък обикновено е 20-30 км, камерата изписва цялото разстояние, а ние реално ползваме само 3-4 км от него. В един момент може да се окаже, че този автомобил, който не е излизал от региона или населеното място, ще дължи по-голяма такса, отколкото един камион ще плати за това, че е пресякъл цялата страна“, дават за пример от Асоциацията. 

НАЗ: Има села, през които минава второкласна пътна мрежа. При всяко стъпване на нея автомобил, който подлежи на контрол, трябва да плаща само за да си излезе от базата, което е абсурдно.

Министърът на регионалното развитие обяви, че ще има обсъждания с бранша. На предишните преговори преди две години присъстваха и представители на НАЗ, които тогава взеха отношение. Но в момента не е ясно дали тези срещи ще бъдат предварително оповестени и каква ще бъде позицията на транспортния бранш.

„Има специфики, затова апелът ни е да седнем и да поговорим в тази посока. Едно е предложението да е на обществено обсъждане и да пращаме становище, друго е на среща на живо да обясним как стоят нещата реално на хората, които горе от бюро решават на карта как да ги движат", категорични са зърнопроизводителите.