Ако сте производител на плодове, със сигурност знаете кой е Микеле Санторели. Дружеството, което той представлява, е най-големият преработвател у нас. Запознахме се с него на бизнесфорума InteliFresh, където той сподели своя опит относно предизвикателства пред сектора.

Италианци искат да развият лешникопроизводството у нас за свои нужди

„Работим почти в цяла България. Дори внасяме от други страни в дадени моменти. Над 200 производители трябва да са. Основните ни продукти са череши и сини сливи. Изнасяме за 28 страни и в последните 15 години сме направили много инвестиции и промени в бизнеса, за да може да подкрепяме нашите партньори – производителите“, разказва италианецът. 

Италианското дружество е създадено от неговия баща през 1995 г. Преди 13 години са създадени и собствени насаждения на 4 хил. дка, които са напълно автоматизирани. 

„Те са направени, за да можем да разберем в дълбочина начина на отглеждане, себестойност и как могат да се решат проблемите на самите производители“, обяснява Санторели. 

В началото семейство Санторели изкупува директно, но днес работи с представители в някои райони, където производителите се много, но малки. Става дума за градовете Сливен, Кюстендил, Стара Загора, Бургас.

 „Те координират изкупуването на плодове от даден район и докарват плода при нас. Така намаляваме броя на производителите директно към нас, но те отиват реално към нашите контрагенти. По този начин ги обслужваме правилно и не ги караме да идват до нашата база и да чакат. Съответно се опитваме да се запознаваме лично с тях, за да можем да имаме директна връзка. Не да си мислят, че нашите контрагенти са там, за да ги изнудват, да използват момента“, сподели предприемачът.

Микеле Санторели: „Нашите контрагенти реално създават една логистика.“

По думите му през годините има голяма промяна в комуникацията му като преработвател с фермерите.

„Те искат да се развиват. Винаги има казуси с фермери, които не следят указания или си мислят, че някой им дава насоки само и само да ги подвежда. Точно обратното, защото ние сме направили толкова много инвестиции. Не да ги подвеждаме, а да ги подкрепяме“, твърди преработвателят.

Всяка година обаче по време на изкупната кампания производителите се оплакват от ниските цени.

„Цените се определят спрямо външния пазар. Ние изцяло изнасяме и се борим с държави като Америка и Италия, които имат големи традиции в тази насока. Това, което много пъти казвам на нашите производители, е, че ние не можем да си позволим да губим клиент. Ако го загубим, трудно ще го възстановим. Това ни коства години и означава трудности да реализираме българска продукция след това“, казва Санторели.

Микеле Санторели: „Успешен агробизнес в България се прави с добра комуникация между хората.“

Както всеки преработвател и Микеле Санторели среща трудности с работната ръка и насищането на пазара. На въпроса какво е неговото послание към българския производител, италианецът казва следното.

„Да продължават с ентусиазъм да правят това, което правят. Да се подкрепят и да бъдат по-искрени един към друг“, пожелава на родните фермери Микеле.

Самият Санторели продължава да търси нови ниши на пазара, като последният му проект е за развитие на лешникови насаждения у нас в партньорство с италиански гигант. Той представи идеята си пред българските производители на форума InteliFresh, на който Агри.БГ бе медиен партньор. За трета поредна година събитието събра под един покрив всички участници във агрохранителната верига в сектор „Плодове и зеленчуци“.