Анализ на Българската стопанска камара (БСК) сочи позициите в износа на някои аграрни продукти от България.

 

Според данните става ясно, че износът на маслодайни семена и житни растения заема съответно 7-о и 8-о място в ТОП експортните продукти на България.

 

"Интересно е развитието на износа на слънчогледови семена, който за 2011 г. възлиза на почти 680 млн. USD – ръст от 105% спрямо 2010 г., когато България е на първо място в света. През 2011 г. страната ни отстъпва първото място на Румъния, която бележи ръст от 143% спрямо 2010 г. За последните 5 години, българският средногодишен ръст е 36%, румънският – 38%, а ръстът на световния внос е 17%. България изнася слънчоглед най-много за Румъния, Холандия (където вносът от България е на първо място с 31.5%), Турция (страната ни е втора след Украйна с 28.4% от вноса).", се казва в анализа на БСК.

 

Относно износа на пшеница, икономистите от БСК посочват в своя анализ, че износът на пшеница в последните 5 години традиционно бележи добри резултати – среден ръст 60% при ръст на световния внос 5%.

 

България е на 11-то място сред износителите на пшеница в света. За отбелязване е сравнително ниската българска цена, която постига тази борсова стока – 270 USD на тон, при средна световна 319 USD. Ако изключим водещите доставчици - Канада – средна цена 351 USD. на тон, и САЩ – 340 USD на тон - и сравним България с преките й конкуренти, отново родните цени не са достатъчно добри: Румъния продава пшеница за 274 USD на тон, Унгария – за 296 USDна тон, Чехия – 303 USD. на тон, Полша – 330 USD на тон. Само Русия и Украйна имат по-ниски цени. България изнася пшеница основно за Испания и Италия.

 

Временно консервираните череши имат голям дял в световния износ – 20.7%; при слънчогледа България осигурява 18.2% от износа, семената от кориандър формират 16.5% от световния износ, мелничарските продукти от житни растения - 13.5%, семена от рапица - 13.1% (любопитен факт е, че през 2010 г. България беше на второ място в света по износ на рапица, а година по-късно – на пето.)

 

Според БСК , България бележи и сериозен експортен ръст при суровата захар от захарно цвекло - 585% спрямо предходната година.

 

Сред стоките, които България изнася, най-бързо расте световния внос на семена от рапица, остатъци и отпадъци от пивоварни или от спиртоварни, торове, части за фотоволтаици, фруктоза.

 

Изводите, които от БСК правят в своя анализ са, че пазарът на ЕС не е достатъчно динамичен. За да се запази българският експортен ръст е необходимо увеличено присъствие на други пазари. Например, не страната ни не използва достатъчно възможностите на най-динамичния пазар в Европа и най-големия град – Истанбул, Турция. С приближаването на Западните Балкани към членството в ЕС ще нараства и тяхната конкуренция както на пазарите ни в ЕС, така и в привличането на качествени инвестиции, категорични са анализаторите.

 

В същото време у нас има остра нужда от привличане на инвестиции в производства, които да създават високотехнологични експортни продукти с голяма добавена стойност. Инвестициите трябва да се насочат към допълнителна преработка на ресурсите – те се изнасят не защото на външните пазари цените са по-високи, а защото не могат да се оползотворят тук. В тази връзка ниските данъци са само един компонент от общата цена за правене на бизнес. Важни компоненти още са: качеството и наличието на работна ръка, на публични услуги, местни доставчици на стоки и услуги и инфраструктурата, отбелязват от БСК.

 

В заключение, експертите от БСK казват, че основните пазари, към които България трябва да насочи усилията си и да реализира износа си са: Германия, Италия, Франция и др. България може да увеличи износа си за развитите държави, чиито износ нараства, като стане подизпълнител на техни фирми, добавят икономистите.

 


 

© 2012 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!