Какво се случва на зърнената сцена и какви са перспективите за новия сезон, потърсихме мнението на експертите от Агринайзър – зърнената платформа на България. Как ще протече жътвата, какъв е очакваният добив, от коя посока идва търсенето и как ще се развият пазарите, разговаряме с основателя Кристиан Иванов и част от екипа на компанията.

Директни плащания: Вижте къде и колко е платено за Кампания 2020

Последната година беше много тежка както в микро-, така и в макроикономически аспект. Кризата, причинена от COVID-19, е сочена като основна причина за това. Но за да бъдем обективни, трябва да посочим и редица други фактори, допринесли за настоящата глобална ситуация и в частност – зърнените пазари. 

Климатичният фактор нанесе значителен удар върху реколта 2019/2020 у нас и в много други страни. Въпреки че площите успяха да компенсират донякъде общия размер на продукцията в някои култури, ниските средни добиви изпъкнаха и доведоха до значителни ценови промени.

Политическите решения на високо равнище са друг лост, превключващ скоростите на пазара. Докато климатът влияе най-вече върху предлагането, то политическите действия рефлектират в най-висока степен върху търсенето. Упражняваният контрол върху митата и определянето на квотите за внос/износ сменят постоянно курса на корабите.

Спекула, пандемия и интереси са комплекс от множество особености, които действат пряко или косвено върху цените на зърното. Например трудният диалог между САЩ и Иран тласна цената на петрола във възходяща посока, което се отрази и върху стойността на зърното. Епидемията предизвика хаос в транспорта и логистиката, което също рефлектира върху зърнения пазар. Желанието на президента на Америка да открие корена на вируса може да доведе до преосмисляне на посоката за внос от страна на Китай.

„Индексът на ООН за прехрана и земеделие нарасна с 4,8% през май, което е най-голямото му месечно увеличение от близо 11 години. Цените на растителните масла, зърното и захарта се повишиха рязко поради възраждащата се световна икономика и опасенията, че реколтата може да се забави или през тази година да бъде по-малка от очакваното. Подкрепа за високите цени дават и влошените оценки към глобалния износ, очакван през сезон 2021/22“, лаконичен бе коментарът на Боян Иванов – анализатор в компанията.

Какво предстои оттук нататък?

Ако ги разглеждаме в същата последователност, в началото климатът забави хода на пролетните сеитби. Поздравления за родните стопани, тъй като те успяха много бързо да наваксат това изоставане за разлика от някои съседни страни в Черноморския регион. При есенниците също имаше известно забавяне във фенологичното развитие поради хладното начало на април. Сега погледите са вперени в това, дали времето ще позволи жътвата да компенсира поне частично високите производствени разходи. 

Последният доклад на USDA за Европа отчита повишение в производството на зърно, дължащо се най-вече на страните от Черноморския регион. За България се прогнозира реколта от почти 6 млн. тона пшеница и ечемик. Очаква се и царевицата да бъде с по-висок среден добив спрямо миналата година.

Плаващите мита, въведени в Русия, носят известна доза несигурност за пазарите. Към настоящия момент стойностите им спаднаха значително за пшеницата, но бяха увеличени драстично при царевицата. До 1 юни ставката бе фиксирана на 25 долара/тон царевица. След този период данъкът започна да се определя седмица за седмица и се установи в диапазона 52,20 – 48,20 долара/тон царевица.

Спекулата, която се задава около бразилската реколта от царевица, решението на ЕС да преустанови използването на палмово масло за биогорива и провежданата „зелена политика“, тепърва ще оказват натиск върху пазарите. Най-общите прогнози на световните агенции за региона вещаят цените на основните зърнени култури да бъдат по-високи спрямо средните за 5 години, но под тези, на които станахме свидетели преди година.

Кратка справка с МЗХГ показва характеристиките на родния пазар. С изключение на слънчогледа, който намира задоволителна реализация на вътрешния пазар, другите основни култури се изнасят най-вече на външните пазари. Например при пшеницата разпределението за 12 месеца (юни 2020 – юни 2021) от около 4,5 млн. тона е почти 1,5 млн. тона на вътрешен пазар срещу близо 3 млн. тона за износ.

Какво е решението?

Една поговорка гласи: „Докато бебето не заплаче, никой не му обръща внимание“. На зърнения пазар нещата са много сходни. За да бъдеш успешен, трябва да си видим за пазара. В повечето случаи личната мрежа от контакти може да е достатъчна за реализация на зърното, но за да извлечеш максимума от него, е необходима конкурентоспособна среда. Страната имаше нужда от такава среда, днес тя е факт в Агринайзър и е достъпна за всеки продавач и купувач.

Защо я  наричат „зърнената платформа на България“? 

„Защото е бързо, лесно, работещо за бизнеса и осигурява висока ликвидност при търговията със зърно. Дигитализацията в земеделието помага на земеделските производители да оптимизират разходите си и да постигнат по-голяма печалба при реализация на своята продукция, а това е особено важно в сегашната обстановка на непостоянни цени, непрекъснато повишаващи се ренти и работни заплати“, сподели основателят на компанията Кристиан Иванов.

За търговците и брокерите пък това е неизчерпаем източник на оферти както от продавачи, така и от купувачи на зърно. Основно предимство на платформата е, че тя е мястото, където всеки може не само да публикува своите оферти, но и да преговаря за покупка или продажба.

„Животът се променя, колкото и да не ни се иска, и ние сме длъжни да търсим варианти. Преди време говорих с един колега за Агринайзър и той ми каза, че е пускал там оферта, но не стигнал до продажба. Попитах го колко предложения е отправил? Не бил! Ами как да станат нещата? Щом публикувам оферта, аз веднага започвам да пускам предложения на другите потребители. Шансът е там, където най-малко го очакваш. През 2020 г. реколтата ми от царевица падна, но цената, която успях да договоря с предложения през платформата, беше над миналогодишната. Това решение ме извади в условията на една много трудна година“, споделя Георги, производител от района на Пловдив.

„Радваме се да отбележим, че многократно се увеличиха запитванията и желаещите да научат функциите и предимствата на Агринайзър, а измежду тях са и потребители, които досега ползваха платформата само информативно“, казва Милена Вангелова, специалист обслужване на клиенти и продажби в компанията. „Виждаме и голям брой заявки за участие през новата жътва“, споделя тя.

Според нея най-добро впечатление правят изказванията на потребители, които нямат опит в онлайн търгуването, но имат непредубедено виждане за нещата, и цитира думите на фермер: „До сега ползвах профила си само за информация. Виждам, че участието в един организиран и конкурентоспособен пазар като Агринайзър ще ми позволи да сравнявам актуални оферти в реално време и да преговарям до постигане на целта. Ще изпробвам със сигурност веднага като ожъна.“

Колкото по-голям е изборът, толкова повече са и възможностите. Веригата за доставки на зърно е доста сложна и договарянето на сделки между продавачи и купувачи често пъти е тромав процес. Информацията е основната движеща сила, която балансира интересите на двете страни и за да бъдат успешни те, трябва да могат да работят точно с нея. 

Експертите в Агринайзър подготвят всяка седмица пазарен обзор, като екипът прави подробен анализ на офертите и очакванията на пазара, преговорите между продавачите и купувачите, както и на сключените сделки в платформата. На тази база се изготвят и представят цените на културите във всеки регион на страната.

Кристиан Иванов: „Целта ни е да премахнем шума и спекулата и да покажем реалните цени в България във всеки момент, така че да могат нашите потребители да вземат по-информирани решения, когато купуват или продават зърно.“

Освен случващото се в България, пазарният обзор разглежда и глобалната картина – резултати от търгове, импорт, експорт, прогнози и анализи, добиви, жътва и актуални новини. Друга част от него обобщава световните борси, давайки информация за фючърсни контракти в САЩ и Европа, както и информация за страните от Черноморския басейн. 

Последните интегрирани новости в платформата включват интерактивна карта с оферти, подобрени филтри за търсене в пазара, фючърси (борсови котировки), нов вид абонамент, насочен към пазарните анализи, както и картови разплащания за още по-голямо удобство на потребителите в Агринайзър. 

Съвсем скоро Агринайзър ще преобърне абсолютно всички познати до момента начини на търговия у нас, защото платформата планира стартиране на румънския пазар. По този начин с един клик добавяш в мрежата си от контакти цяла една държава, с която свободно да договаряш своите сделки със зърно.
 

Повече информация за Агринайзър ще намерите на agriniser.com, 0877 729 218, 0877 463 747 и [email protected]